-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Det var en overraskelse da vi møtte to lave, slanke sportsbiler i Genève i fjor – de påsto de var kinesiske, men var bygget i Europa.
Der var det snakk om forsknings- og utviklingssenter i Spania, og testing på Circuit de Catalunya og 1600 hk og lading på 30 minutter.
Selvfølgelig ble vi imponert, spesielt fordi de hadde med seg Walter de Silva, den tidligere designsjefen for hele VW-konsernet.
Imponerende var også det tette samarbeidet med europeiske ingeniør-konsulenter (bl.a. EDAG), og at merket hadde sitt egentlige utspring i den solide BAIC-gruppen gjorde heller ikke prosjektet mindre troverdig.
Så sto de i Beijing da. Litt mer nedpå jorden. Med sin Alpha T SUV.
Grei nok den, med to elmotorer på til sammen 218 hk, og en batteripakke på 93,6 kWt som gjør at de snakker om 650 NEDC-kilometer.
292 cm akselavstand er ganske generøst, lengden er 4,79; bredden 1,94 og høyden 168.
Den ser da også bra nok ut, med en ganske spenstig krumning bakover på taket, en karakteristisk front og en markert midje på karosserisidene. Lys-stripen bak i hele bilens bredde er kanskje en hilsen fra den gangen de Silva også bestyrte Porsche?
Men så er det man spør seg: hva er det egentlig som skjer?
Dette virker jo som en stor og solid produsent, man reiser jo for eksempel ikke til Genève uten å ha noe å fortelle om.
Men salgstallene forteller noe annet. I 2017 – det første året de eksisterte – ble det solgt 472 Arcfox. Året etter: 588, og så, i fjor: 599.
Men dette har stort sett vært de såkalte LSEV’ene – Low Speed Electric Cars. Det er først i det siste at overklasse-SUV-en Alpha T er kommet på banen, uten at det har forårsaket rystelser på markedet: 10 biler i juli og 26 i august.
Egentlig kan vi slå fast at slike pusle-volumer ikke ligner BAIC, men så holder da også storkonsernet Arcfox på en armlengdes avstand. Arcfoc eies nemlig av BJEV, også kjent som Beijing Auto, og da er det kanskje ikke så farlig. Selv om BJEV igjen eies av BAIC.
Ikke prøv å tegne det kinesiske bilindustri-kartet. Den labyrinten blir ikke morsom.
Men de hadde i hvert fall utstyrt bilen med et ratt som kunne trekke seg tilbake, og et 5G-system som skal kunne ta bilen forbi de nivå 2 selvkjøringsegenskapene den byr på i dag.
Jeg er litt spent på fortsettelsen her, og legger merke til at på Walter de Silvas hjemmesider står det masse om dameskoene hans og hans 2021-kolleksjon, men ikke et ord om noen kinesiske biler.