-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Dette var en av de mest skulpturelle innslagene på årets Beijing-utstilling. Det eneste den hadde av interiør var noen svingbare seter, den hadde dessuten noen dører bare på den ene siden, og ellers var det bare en slags struktur av den typen du finner utenpå en Smart – fylt opp med glass i alle åpningene.
Og når jeg sier alle åpningene, mener jeg helt ned til det lave gulvet, både foran og bak.
Heldigvis hadde designerne droppet å lage verdens mest effektive fasong: en kube. De hadde bygget inn kurver i alle plan, så du kunne til og med se hvilken ende som var ment å vende forover.
Der hadde de sågar forsøkt seg med en slags front. Noen dekorative strømlinjer som strøyk bakover fra utsiden av begge frontlys-spaltene.
Taket var egentlig også ganske dekorativt. Det så nesten ut som det var lagt på etterpå, slik at det raget litt utover med markerte profiler på begge sider, og bak så det nesten ut som en forsiktig spoiler.
Tanken er å bygge slike med nivå 4 autonomi, slik at de passer på faste ruter. Den benytter noe de kaller fusjons-sensorer – jeg aner heller ikke – og en V2X teknologi som skal kunne sniffe ut alt som er i veien.
Om bord har passasjerene alle mulige oppkoblingstilbud, og de har også sin egen AI robot som de kan prate med om alt fra været til de siste innslagene på Tik Tok.
Men ingen tvil, en av de beste skulpturene i Beijing i år.
Selvfølgelig var både den elektriske luksus-SUV-en som skal importeres av Motor Gruppen på plass, sammen med fossil-tvillingen HS7 og den limousinen som hører med i utvalget: H9+.
Med akselavstand på mer enn 3 meter og et utstyr som ser ut til å være en Maybach verdig, er det selvfølgelig intet mindre enn en V12 motor som er egnet til fremdrift her?
Feil. Maskinavdelingen er egentlig ganske puslete: enten en 2-liters firer på 252 hk eller en V6, tre liters på 272 hk. Den trenger nesten ti sekunder på å nå hundre – men de som sitter i baksetet er kanskje glad til?
Nå har Hongqi faktisk også en seksliters V12 motor et eller annet sted. Hvorfor den ikke brukes her aner jeg ikke. De har riktignok en enda fetere representasjonsvogn enn disse, men der gikk designen ut på dato for flere år siden.
H9 + ser jo faktisk ganske bra ut, og er fullstendig moteriktig med sin firedørs soft-back design.