-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Enorme SUV-ambisjoner
Da Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå – rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.
Haval er et av de typisk kinesiske labyrint-merkene. Skapt av Great Wall i 2006: Veldig kurante biler, men de selger bra.
For tre år siden lanserte de et nytt merke, Wey. Det skulle også hjelpe Great Wall til å bli et virkelig stort SUV-merke, men Weyene skulle være mer premium enn Haval er.
Vi har sett dem på Frankfurt-utstillingen et par ganger, men de har vel ikke kommet skikkelig i gang med salget ennå. Samtidig som Great Wall selv skrur ned produksjonen av biler under eget navn – i fjor ble det bare solgt 3.000 Great Wall-biler i Kina.
Ta også med at dette er den eneste store produsenten som ikke har noen felles operasjon med noen utlendinger bortsett fra noen Mini-greier med BMW – de lever med andre ord forholdsvis isolert i sin lille SUV-verden.
Ganske kjedelig også, ser det ut til. Det er jo nok å se på modellnavnene: H1, H2, H3, H4, F5, H5, H6, M6, F7, H7, H8, H9 for bare å ta et lite utvalg.
Men i Beijing i år begynte de faktisk å bli litt gærne.
De presenterte en avløser til H2 – som på mange måter var innstegsmodellen til Haval-serien. Denne nye var døpt Chulian, som visstnok skal bety noe med å forelske seg.
Greia var åpenbart at vær-så-god, her har du din første Haval-bil du kan bli forelsket i. Med i forholdet får du også en 1,5-liters turbo på 156 hk.
Men så var det en fornyet utgave av H6 der også. Den hadde også fått navn nå, men hvorfor den var døpt Big Dog aner jeg ikke. Det hørtes egentlig ikke veldig attraktivt ut heller.
Så veldig stor var den heller ikke forresten, bare ganske: 462 x 198 x 178 og 274 cm akselavstand.
Fremdeles 1,5-liters turbo, men litt høyere ytelse og rundt neste sving ligger en ny 2-liter og firehjulstrekk klar.
De som følger disse innovasjonene i detalj, forteller at endelig har et Great Wall-merke fått et ganske moderne interiør. Det betyr åpenbart en stor skjerm og en liten skjerm over. Til sammen skaper det visstnok en slags 3D-effekt. Selv tror jeg jeg heller vil se på veien.
Elektrisk parkeringsbrems og en dreiekontakt som du velger kjøremodus med, er åpenbart også verdt å nevne.
Egentlig syns jeg det høres ut som om Great Wall ligger ganske tynt an. De eneste tegnene vi har sett på New Energy har vi møtt hos Wey som ikke kommer videre, og hos det nye minibilmerket deres ORA (som betyr – endelig et bra kinesisk akronym:) Open, Reliable og Alternative.
Riktignok har Great Wall nylig kjøpt GMs fabrikk i Rayong, Thailand. Men det er ikke for å utvikle og produsere nye og spennende produkter. Det er for å styrke sin posisjon i ASEAN-markedet. Og der er de åpenbart mottakelig for fossile SUV-er i mange år enda?