SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

SSC TuaTara rekordforsøk

Amerikaner gruset Europas beste

Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!

Publisert Sist oppdatert

Jeg blir litt glad i slike folk. Litt bredbeinte amerikanere som ikke skjønner hvorfor man skal drive og fifle med småting. Fisete, femi detaljer er ikke noe for dem.

Ikke primadonnaer heller, forresten, så da Jerod Shelby skulle sjekke hvor fort bilen hans gikk for en femårs tid siden, hentet han inn en 71 år gammel kompis, snørte ham fast inne i en modell de kaller Ultimate Aero, slapp ham løs på Highway 221 og klokket ham udramatisk inn på 412 km/t.

Det var da Shelby sa at denne skulle han lage verdens raskeste av.

Så har han vel forfinet noen detaljer da, men den ser fremdeles ut omtrent som den gjorde da, ikke noen dramatiske utvendige spoilere og finner og splittere.

Men Shelby ventet til i år med å vise bilen offentlig for første gang. Den debuterte på en bilutstilling i Philadelphia tidligere i år. Det er den samme bilen som nå har satt rekord. Og det gjorde den med katalog-spesifikasjonene.

1750 hk og nesten 1750 Nm fra en 5,9-liters V-åtter.

Så selv om den ikke skal bygges i mer enn 100 eksemplarer, snakker vi om en produksjonsbil, akkurat som når vi snakker om en Bugatti eller en Koenigsegg.

Denne gangen valgte han imidlertid en proff sjåfør, engelskmannen Oliver Webb, og en veistrekning som kunne sperres av. Litt mer enn 10 km av State Route 160, ikke langt fra Las Vegas, ble brukt. Det var der Koenigsegg Agera RS satte rekord for tre år siden.

Det var vel egentlig tre rekorder de var ute etter. Først og fremst ta den gamle rekorden til Agera på 458 km/t.

Den andre var å knekke 300 mph barrieren (Koenigsegg-rekorden tilsvarte 278 mph).

Og den tredje var den som Shelby har snakket om hele tiden. Komme over 500 km/t.

Det gikk ikke helt som på skinner, riktignok.

Første passet var greit. 287 mph (462 km/t).

På den andre turen kunne man se 301 mph (484 km/t). Da var i hvert fall den på plass hvis man klarte det samme den andre veien.

(Rekorder som godtas må være snittet av to kjøringer – hver sin retning).

Den tredje var skummel.

– Da vi kom frem til bilen etter kjøringen, satt Webb der med hodet bøyd og var tydelig rystet, fortalte Shelby etterpå.

Han var blitt truffet av to sidevindkuler og hadde vært helt ute på nødstripen før han klarte å rette det hele inn.

– Aldri mer, sa Webb. – Det var nære på.

Kanskje han hadde lest seg opp på da Bernd Rosemeyer ble blåst av veien i en Auto Union rekordbil i 1938 med tragisk utfall.

Men det viste seg altså at han kjørte i 533 km/t da vinden traff. Da skjer ting fort.

Rekorden satt. Snittet på de to turene ble 316 mph eller 509 km/t.

Og fremdeles tror Shelby at bilen har ytterligere 15 mph inne – altså litt over 530 km/t.

Men det er jo ikke noe vits i å lete etter dem. Bugatti har jo for lengst sagt at maks. hastighet bare er for unger og fullstendig uinteressant.

Da har vi jo bare Henneseys Venom F5 og Koenigseggs Jesko Absolut til å gå etter denne rekorden. Og før en av dem har gjort det, er det jo ikke noen vits i å sperre denne veistumpen på nytt.

Forresten, hvis du vil ha en 500 km/t-bil, uten romteknologi-hjul og uten hinsides vedlikeholds-krav, så vil den koste deg fra $ 1.625.000 opp til $ 1,9 mill. dersom du også ønsker full High Downforce Track Pack.

PS!
Etter rekordforsøket har det oppstått en rekke kritiske spørsmål til om tallene er riktige. Jerod Shelby har selv konkludert med at testen skal kjøres om igjen for å feie all tvil til side. Her er hans uttalelse:

Powered by Labrador CMS