-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porscher du aldri har sett før
I forbindelse med en ny bok åpnet Porsches designsjef dørene til konseptbil-lageret og viste frem Porsche-forslag verden aldri før har sett. Her er noen av dem.
Det er vel ingen som tror at alt det som skjer på et designstudio ender i gatene. Det bygges en rekke modeller av forskjellige forslag før en bil blir bestemt for produksjon. Noen av modellene er i 1:2 skala, noen er sågar kjørbare.
De fleste bilfabrikker stuer vekk de mest interessante konseptene sine for å gjemme dem til 100-års jubileet sitt, eller lignende fest.
Hos Porsche er jeg ganske sikker på at det finnes mer spennende enn hos mange andre. I en ny bok som heter Porsche Unseen (ISBN 978-667-11980-3) viser de frem 15 av dem. Ganske ferske alle sammen, bygget mellom 2005 og 2019.
Dette er åpenbart starten på en liten propaganda-serie fra fabrikken. I tillegg til boken skal pressen få tilgang på en og en modellbeskrivelse fremover, og det blir egne videosnutter for hver modell, presentert av designsjefen, Michael Mauer.
Han har forresten et godt poeng når han sier at Porsche nøyer seg med ett designsenter. Det ligger i Weissach, episenteret for alt som heter Porschetenking og Porscheutvikling.
I stedet for å legge satellittstudioer over hele verden, i California, i Asia, så kommer heller designere fra hele verden til Weissach. Ellers hadde de ikke kunnet fordype seg i Porsche-kulturen på samme måte.
Porsche er vel verdensmester i å vedlikeholde designspråket sitt. De tre modellene du ser her er vel med på å bekrefte det.
Porsche 919 Street – 2017
Dette er en 1:1 leirmodell basert på 919 Hybrid. Tanken var å gjøre racing-teknikken fra Le Mans bilen tilgjengelig for «vanlige» sjåfører. Under dette annerledes karosseriet ligger 919 karbon-monocoquen og 900-hesters drivlinjen. Akselavstand og utvendige mål er også identiske.
Porsche Vision Spyder – 2019
Her har designerne bare boltret seg i å leke med gamle ideer fra 550-1500 RS Spyder, 1954-modell. Samtidig var det meningen at man med dette prosjektet skulle jobbe seg fem mot nye ideer for Porsche designdetaljer, som for eksempel den ultramoderne veltebøylen.
Porsche Vision Renndienst – 2018
Egentlig ser det ut som om designerne har jobbet med en ‘space shuttle’ – en slags moderne Mercedes V-Klasse minibuss. At de – regner jeg med – i etterkant har kalt den Renndienst, er vel for å knytte den opp mot Porsches aktiviteter i dag.
Det er ganske spennende å se hvordan designerne har beholdt den typiske overflatebehandlingen – selv på en bil som tilhører et segment de ikke kjenner (men de greide det jo på Cayenne også) og hvor hardt de greier å holde på at en Porsche har i hvert fall ikke noen grill.
Denne er tenkt helt batterielektrisk, og føreren er sentralt plassert med plass til fem andre bakover.
Se ikke bort fra at vi følger opp når andre spennende titt bak kulissene dukker opp.
Les også: Enda flere Porscher du heller ikke har sett