-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Oppgradert Ferrari
I strømmen av alle rekreasjonene, gamle biler som man plutselig syns er gøy å bygge en gang til, er det kanskje en bedre øvelser å modifisere en gammel traver slik at den også får et preg av moderne.
Moro med gamle biler, inntil natta faller på, eller regnet begynner å hølje.
Jeg lover, både billyset og vindusviskere har gjennomgått en del forbedringer i løpet av de siste 100, for ikke å si siste 20 årene.
Uansett hvor bra hobbybilen din er, så har den enkelte handicap.
Selvfølgelig finner du deg til rette med dem, men det kan begrense både bruksområdet og bruksgleden.
Så kan man gjøre som eieren av denne Ferrari 308 GTS fra syttitallet og gå til italienske Maggiore og be om en nennsom, eller all-in, «restomod» - restaurering med modifikasjoner.
Her er motorblokk, dører og chassis uforandret, men du må allikevel se tre ganger før du ser at karosseriet, nå i karbon, er vesentlig endret. Ikke oppdager du at sporvidden er økt med 50 mm foran og 100 mm bak heller, og du ser ikke akkurat at hele opphengningen er endret.
Hjulene ser veldig Ferrari ut, men de er også spesielle. Imidlertid vil du kanskje legge merke til LED-stripene foran, i stedet for pop-up-lyktene, og ser du ekstra nøye etter ser du at bremsene er fra Brembo, de syns gjennom felgen.
Og bak vil du kanskje oppdage et eksosanlegg i rustfritt stål.
De rørene forteller bare litt av historien. Nå er motoren på 3146 ccm (opp fra 2926) og yter 300 hester og 300 Nm – vesentlig over de opprinnelige verdiene.
Hva poenget er?
Selvfølgelig kunne du kjøpt en 2021toseter med omtrent den samme ytelsen. Det er noe alle kan.
Men det du har her er en opprinnelig vintage Ferrari som fremdeles er Ferrari, men uten vortene.
Se på det hele som din etter hvert slitne favorittonkel som plutselig har kommet tilbake med pacemaker, to nye hofter og har sluttet å røyke, klar til 30 nye morsomme år.