-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Her fikses tripen oftest
CarVertical er navnet på et selskap som med en enorm database sjekker ut en bils historikk. De har sett litt på hvilke biler som oftest dukker opp med en klokket kilometerteller. Et premiummerke er i toppen.
Antall kilometer kjørt er ofte et viktig parameter når man skal avgjøre en bruktbils pris. Derfor er det en viss hjelp dersom kilometer-telleren er korrekt.
I løpet av de siste 12 månedene – fra oktober i fjor til oktober i år – har CarVertical sjekket mer enn en halv million biler som de har funnet først og fremst i Europa, men også i USA.
Grafen de har utarbeidet viser at tyske biler er de mest populære blant trip-fikserne. Ganske naturlig, de er vel også blant de mest populære bruktbilene.
Men av de tyske bilene har de altså seks BMW-modeller på toppen. Andre data føyer til at det er de eldre bilene som dukker opp i denne sammenhengen.
Den mest populære, 7-serien, har med seg biler produsert fra 2009 til 2011 i dette utvalget. 3-serien er enda eldre, den starter i 2005.
E-Klasse Mercedesen er så gamle som 2002-2004. Men Skoda Octavia går fra 2011 til 2014.
Diesel er selvfølgelig representert oftest, akkurat som i det virkelige liv. Men siden dieselbiler har en tendens til å kjøre lenger enn bensinbilene, blir den relative «verdiøkningen» større når man jukser på en diesel.
CarVertical har selvfølgelig også sett på geografien og slår fast at de hyppigste tilfellene av klokking finner man i Sentral- og Øst-Europa, der litt slitne biler bruktimporteres fra vest.
(Synd ikke Norge var med i oversikten).
Men Vest-Europa er ikke snøhvitt det heller. I Tyskland er det for eksempel dobbelt så stor sjanse til å finne en klokket bil som i Frankrike.
Budskapet til CarVertical er åpenbart: sjekk bilens historie!