Ilddåp for Veiby i WRC-bil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Ilddåp for Veiby i WRC-bil
Det ble en utfordrende debut i WRC-bil i helgens Rally Monza hvor mye regn, snø og is gjorde løpet ekstremt krevende for Ole Christian Veiby. – Det å kjøre WRC-bil i helgens løp har vært spennende og moro, men aller mest krevende!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Det ble en ilddåp av rang for Kongsvinger-gutten, som på årets siste VM-runde endelig skulle få ta steget opp og konkurrere i den grommeste klassen i Rally-VM.

Normalt kjører Ole Christian en R5-bil, som er en lettere utgave av WRC-bilen, men for Rally Monza ønsket Hyundai Motorsport at Ole Christian og kartleser Jonas Andersson skulle få prøve seg i versting-klassen med en Hyundai i20 Coupe WRC.

Uavbrutt nedbør fra start til slutt gjorde sitt til at debuten ble alt annet enn lett.

– Jeg må jo bare si at det har vært moro å få lov til å kjøre en WRC-bil, selv om det også har vært fryktelig krevende. Det er mye krefter, mye justeringer og mye bil, men også veldig mye moro. Det var krevende forhold å kjøre på, spesielt på de første prøvene lørdag. Vi fikk det meste av vær med regn, snø, is og slush. Og dessverre endte det med avkjøring på lørdag ettermiddag, sier Kongsvinger-gutten.

På tross av vanskelige forhold på F1-banen Monza, så begynte det bra både torsdag og fredag. Fredag ble det kjørt fem fartsetapper i og utenfor banen, og det med mye vann både på veien og i områdene rundt.

En avkjøring på lørdag ettermiddag satte imidlertid en bråstopp for Rally Monza for Veiby som følte han endelig hadde funnet flyten og bremsepunktene etter noen justeringer på bilen under service.

– Vi gjorde nok et feil dekkvalg lørdag morgen, og bilen ble veldig ustabil. Vi havnet ute på et jorde etter å ha sklidd forbi ett veidele. Etter service gikk det veldig bra, før det gikk veldig galt.

– Plutselig gikk vi fra våt asfalt med godt feste, og inn på ett parti med bare slush og da ble vi nesten bare passasjerer. Vi hadde ingen informasjon om at forholdene skulle endre seg så plutselig. Og der, på SS10 ble det game over for oss, sier Veiby.

Med fartsprøver på den legendariske Formel 1-banen i Italia og noen fantastiske rally-veier i alpene, så lå alt til rette for en historisk debut i WRC-bil. Men værforholdene kunne vel ikke vært verre. Store mengder regn, som ble til snø og is oppe i alpene gjorde sitt. På ett tidspunkt var det bare 7 WRC-biler igjen i løpet.

Ole Christian er ikke i tvil om at bedre vær hadde gjort debuten en god del enklere.

Dette var siste løpet i Rally-VM 2020. Hyundai Motorsport vant konstruktør-VM. Toyota-fører Sebastien Ogier vant Rally Monza, og tok med det sin syvende VM-tittel.

Mads Østberg ble verdensmester i WRC2-klassen. Andreas Mikkelsen vant WRC3-klassen foran Oliver Solberg, så det var mye å glede seg over sett med norske øyne.

VM-tittel til Mads Østberg og Torstein Eriksen i WRC2-klassen:

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: