-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Stadig mer bærekraftig bilproduksjon
Bilprodusentene jobber på mange felter for å bli mer bærekraftige. Når Volkswagen går over til klimanøytral transport av batterier gir det en betydelig besparelse i CO2-utslippene.
Med klimanøytral transport av batteriene til ID.3 og ID.4 tar Volkswagen et nytt og konkret steg mot bærekraftig bilproduksjon.
– Med denne grønne og effektive logistikkjeden, bidrar vi vesentlig til å redusere utslippene i Volkswagengruppen, og til å kunne levere ID.3 og ID.4 med klimanøytral balanse, sier Thomas Zernechel, leder av logistikk i Volkswagengruppen.
Miljøvennlig transport av batteriene er en nøkkelfaktor for å gjøre produksjon av elektriske biler klimanøytral. Dette er en del av rammeverket i bærekraftstrategien «goTOzero», felles for alle merkene i Volkswagengruppen.
Siden 2017 er utslippene fra fabrikken i Zwickau redusert med 60 prosent - eller mer enn 100 000 tonn CO2 per år.
– Dette prosjektet er en konkret manifestasjon av energiskifte og klimabeskyttelse, sier Wolfram Günther, minister for energi og klimabeskyttelse i den tyske delstaten Sachsen.
Elektriske lastebiler
For å transportere battericellene så miljøvennlig som mulig til Zwickau, blir cellemodulene hentet med tog fra leverandørens fabrikk i Wroclaw, Polen.
Først sendes cellemodulene til Volkswagengruppens komponentfabrikk i Braunswick. Der blir lossingen gjort helautomatisk, og den siste biten fram til fabrikken kjøres battericellene på elektriske lastebiler, siden togskinnene ikke går helt fram til produksjonslokalene.
Her monteres cellene som batterisystemer. Deretter lastes de ferdige batteriene – igjen helautomatisk – på nytt på tog, for å transporteres til Zwickau.
Volkswagengruppen har utviklet spesielle containere for transporten, både av cellemodulene, og de ferdige batteriene. De er konstruert for å utnytte vekt- og volumgrensene for togene best mulig.
For tiden kjøres det fem tog per uke mellom Brunswick og Zwickau – et antall som vil øke i nær framtid.
Konstruert for klimanøytral produksjon og livsløp
Da Volkswagen startet produksjonen av ID.3 og ID.4 i Zwickau, var det de første bilene fra Volkswagen som fra grunnen av er utviklet for å være karbonnøytrale gjennom hele produksjonen og livsløpet.
All elektrisk kraft til fabrikken i Zwickau kommer fra fornybare kilder. I tillegg har fabrikken et avansert kraftvarmeverk med varmegjenvinning. Bygninger og produksjonsutstyr optimeres for energieffektivitet, noe som reduserer både det elektriske effektbehovet og behovet for oppvarming.
Også de energikrevende høyvoltsbatteriene til bilene i ID.-familien produseres med 100% fornybar energi.
I batteriproduksjonen er det likevel klimagassutslipp som ikke er mulig å unngå. Derfor støtter Volkswagen mellom annet det anerkjente «Katingan Mataya Forest Protection»-klimaprosjektet på den indonesiske øya Borneo.
I bruk er ID.3 og ID.4 helt utslippsfrie – så sant de lades med elektrisitet fra fornybare kilder.
Derfor tilbyr Volkswagens datterselskap Elli miljøvennlige ladeløsninger, basert på Volkswagen Naturstrom. Her kommer 100% av energien fra fornybare kilder. Dette gjør det vesentlig enklere for kunder også på det europeiske kontinentet å lade bilen karbonnøytralt hjemme.
Klimanøytral produksjon i Kina
Også i produksjonen av ID.4 i Kina setter Volkswagen en ny standard for bærekraftig bilproduksjon. Den nye fabrikken i Anting har 28 energisparetiltak, inkludert krafttilførsel fra solcellepanel, forbedrede varmevekslersystemer, intelligent lysstyring, avfallshåndtering og gjenbruk av regnvann.
I Foshan-fabrikken vil alle MEB-biler bli produsert med fornybar energi, noe som gjør produksjonsprosessen CO2-nøytral. 200.000 kvadratmeter solcellepanel leverer en effekt på 8,2 MW, med en årlig produksjon på 9000 MWt fornybar elektrisk energi. Dette sparer 7900 tonn CO2 per år.
Volkswagen var den første bilprodusenten som forpliktet seg til målene i Paris-avtalen om å bli klimanøytral produksjon innen 2050.
Innen 2030 skal Volkswagengruppen lansere rundt 70 helelektriske biler. Etter de aktuelle planene vil produksjonen være på rundt 26 millioner elektriske biler per år i 2030.