-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Prodrive til Dakar
Si Prodrive, og de som har noen referanser tenker vel først på Subaru og Petter Solberg. Det var Petter som kjørte seg til verdensmester, men det var Prodrive som bygget bilen. Og nå skal Prodrive til Dakar.
Det hadde jo vært den virkelig sensasjonen om vi skulle fått en Solberg bak rattet i en spesialbygget offroad-Prodrive bil til neste Dakar Rally rett over nyttår.
Men det kan vi nok ikke regne med. Ratt-talent blir det allikevel tatt vare på – her er det Sebastian Loeb som skal kjøre teamets første-bil.
Loeb er ikke akkurat nybegynner i dette miljøet – han hadde et tre-års stint som Peugeot-fører i Dakar – en andreplass ble beste resultat.
Den bilen vi snakker om nå skal rett inn i den mest ekstreme T1-klassen.
Bilen er ekstrem – ikke bare når det gjelder tekniske spesifikasjoner, men også fordi denne er virkelig et helt stykke førsteklasses design.
Her er det ikke bare lagt på bit etter bit etterhånden som teknikerne krevde det, Ian Callum – som nylig gikk av som Jaguardesigner, og som har mange andre nydelige skapninger på samvittigheten – har vært med dette prosjektet fra dag én.
Det ser veldig bra ut.
Det er Prodrive som har konstruert og bygget bilen, men med en formell vri. Her heter selskapet egentlig Prodrive International, nylig etablert av Bahrain Mumtalakat Holding Company (Mumtalakat), så her er det kongedømmet Bahrain som er ute på racing.
Men det er selvfølgelig Prodrive i England som står bak, og det er helt sikkert der den ble bygget, for det var der den trillet sine første kilometer før den hadde sin første skikkelige shakedown over 3.500 km i sanden i Bahrain nylig.
Problemfritt, forresten – påsto de involverte.
Bilen bruker en 3,5-liters V6 fra Ford, utstyrt med to turboer og avleverende 400 hk og 700 Nm. Tannhjulene som sender kreftene videre er delt inn i seks trinn og skiftes på klassisk klikk-klakk vis. Fra kassa sendes det hele til hjulene via senterdiff og differ foran og bak.
Rørgitter chassis selvfølgelig og karbon i karosseriplatene.
Hjulene måler 16 X 7 tommer og resten måler også: 4,5 meter i lengden, 2 meter i bredden og 1,8 i høyden. Akselavstanden er 2,9 meter og tørrvekten er ganske høy: 1850 kg.
Jeg regner med at fjæringsveien er nesten uendelig.
Selve løpet er litt redusert denne gangen på grunn av en kjent infeksjon. I stedet for å gå gjennom 3-4 land holder man seg nå innenfor Saudi Arabia fra starten går den 3 januar, til mål passeres den 15. Begge gangene i Jeddah.
Men det er mer enn nok sand i Saudi Arabia til å sørge for gode bilder, så følg med. Løpets hjemmeside er her. https://www.dakar.com/en