Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1
Prodrive BRX T1

Prodrive til Dakar

Si Prodrive, og de som har noen referanser tenker vel først på Subaru og Petter Solberg. Det var Petter som kjørte seg til verdensmester, men det var Prodrive som bygget bilen. Og nå skal Prodrive til Dakar.

Publisert Sist oppdatert

Det hadde jo vært den virkelig sensasjonen om vi skulle fått en Solberg bak rattet i en spesialbygget offroad-Prodrive bil til neste Dakar Rally rett over nyttår.

Men det kan vi nok ikke regne med. Ratt-talent blir det allikevel tatt vare på – her er det Sebastian Loeb som skal kjøre teamets første-bil.

Loeb er ikke akkurat nybegynner i dette miljøet – han hadde et tre-års stint som Peugeot-fører i Dakar – en andreplass ble beste resultat.

Den bilen vi snakker om nå skal rett inn i den mest ekstreme T1-klassen.

Bilen er ekstrem – ikke bare når det gjelder tekniske spesifikasjoner, men også fordi denne er virkelig et helt stykke førsteklasses design.

Her er det ikke bare lagt på bit etter bit etterhånden som teknikerne krevde det, Ian Callum – som nylig gikk av som Jaguardesigner, og som har mange andre nydelige skapninger på samvittigheten – har vært med dette prosjektet fra dag én.

Det ser veldig bra ut.

Det er Prodrive som har konstruert og bygget bilen, men med en formell vri. Her heter selskapet egentlig Prodrive International, nylig etablert av Bahrain Mumtalakat Holding Company (Mumtalakat), så her er det kongedømmet Bahrain som er ute på racing.

Men det er selvfølgelig Prodrive i England som står bak, og det er helt sikkert der den ble bygget, for det var der den trillet sine første kilometer før den hadde sin første skikkelige shakedown over 3.500 km i sanden i Bahrain nylig.

Problemfritt, forresten – påsto de involverte.

Bilen bruker en 3,5-liters V6 fra Ford, utstyrt med to turboer og avleverende 400 hk og 700 Nm. Tannhjulene som sender kreftene videre er delt inn i seks trinn og skiftes på klassisk klikk-klakk vis. Fra kassa sendes det hele til hjulene via senterdiff og differ foran og bak.

Rørgitter chassis selvfølgelig og karbon i karosseriplatene.

Hjulene måler 16 X 7 tommer og resten måler også: 4,5 meter i lengden, 2 meter i bredden og 1,8 i høyden. Akselavstanden er 2,9 meter og tørrvekten er ganske høy: 1850 kg.

Jeg regner med at fjæringsveien er nesten uendelig.

Selve løpet er litt redusert denne gangen på grunn av en kjent infeksjon. I stedet for å gå gjennom 3-4 land holder man seg nå innenfor Saudi Arabia fra starten går den 3 januar, til mål passeres den 15. Begge gangene i Jeddah.

Men det er mer enn nok sand i Saudi Arabia til å sørge for gode bilder, så følg med. Løpets hjemmeside er her. https://www.dakar.com/en

Powered by Labrador CMS