-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Økt interesse for Le Mans
Porsche annonserer at de skal tilbake i toppdivisjonen på Le Mans i 2023. Der får de konkurranse av Peugeot, Audi, Toyota, og flere følger trolig etter.
Motorsportdivisjonen hos Porsche fikk denne uken grønt lys av styret til å starte forberedelsene til en Le Mans-retur i 2023. Fra dette året blir det helt nye biler av typen LMDh som skal ta over for dagens prototyper i LMP1-divisjonen.
Les: FIA er lei stygge racerbiler
Det som gjør denne klassen spesielt attraktiv er at bilene, i tillegg til klassiske Le Mans og verdensmesterskapet WEC, også kan konkurrere i det nordamerikanske IMSA sportsbilmesterskapet.
Bilene med en vekt på rundt 1000 kg skal drives av et hybridsystem med en samlet effekt på 680 hestekrefter.
– Den nye LMDh-kategorien gir oss mulighet til å kjempe om totalseier med et hybridsystem i de klassiske løpene på Le Mans, Daytona og Sebring uten at vi trenger å rane banken. Prosjektet er midt i blinken for Porsche som har langdistanse-racing som en del av vårt DNA, forklarer Porsche-sjef Oliver Blume.
For første gang på over 20 år blir det mulig å kjempe om totalseier i disse klassiske løpene med nær identiske biler. Sammenlignet med dagens eksklusive prototyper vil LMDh-bilene koste en brøkdel å utvikle og drifte.
Bilene er basert på et oppgradert LMP2-chassis, og hybridsystemet, inkludert den elektroniske styringen, er standardisert. Chassiser tilbys fra fire ulike produsenter, men hvert merke står fritt til å utvikle sin egen forbrenningsmotor og eget karosseri innenfor regelverket.
– I den nære fremtiden satser Porsche på tre ulike drivlinjer – helelektriske, plug-in hybrider og emosjonelle sportsbiler med forbrenningsmotor. Vi ønsker å representere denne trilogien også innen motorsport, sier Michael Steiner, styremedlem med ansvar for forskning og utvikling.
Elbilsatsingen reflekteres gjennom Formel E og forbrenningsmotoren i den globale satsingen på GT-racing.
– Nå komplementerer vi satsingen med LMDh. Der benyttes effektive, hybride drivlinjer, akkurat som i mange av våre biler. Hadde reglene i tillegg åpnet for syntetisk drivstoff, hadde det gitt enda bedre insentiver med hensyn til bærekraft, sier Steiner.
– Vi holder rekorden med 19 totalseire i 24-timersløpet på Le Mans, og vi har vært øverst på podiet en rekke ganger i de store amerikanske klassikerne. Vi kan fortsette denne tradisjonen med en LMDh-bil samtidig som vi holder kostnadene på et moderat nivå, sier Fritz Enzinger, visepresident med ansvar for motorsport hos Porsche.
Han legger til at interessen har vært stor for den nye klassen hos mange produsenter.
– Jeg håper vi kan fortsette der vi slapp og kjempe mot mange merker slik vi gjorde på 80- og 90-tallet. Det hadde gitt motorsporten et solid løft, konkluderer Enzinger.
Les også: Mot nye tider på Le Mans
Også Audi har avslørt sine motorsportplaner for de kommende årene. De skal også tilbake til Le Mans med en LMDh-bil, men satser i tillegg tøft på ørkenrally – inkludert sagnomsuste Dakar Rally i 2022.
Der skal de benytte en elbil med en kraftig batteripakke kombinert med en range-extender med TFSI-teknologi. Målsetningen er å forbedre elmotoren og batteriteknologien i årene fremover. Erfaringen de høster i motorsport skal så overføres til produksjonsbilene.
Audi er første produsent som har forpliktet seg til å utvikle en alternativ drivlinje til Dakar Rally, men dette er ikke en uvant rolle for merket med de fire ringene. I 2012 tok de første seier for en hybrid løpsbil på Le Mans og siden 2014 har de vært suksessrike i Formel E.
Satsingen i Formel E avsluttes etter 2021-sesongen for å gi rom for Dakar og LMDh.