BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg
BMW M340i
Foto: Øystein Byberg

BMW M340i

BMW M340i er det "folkelige" alternativet til M3.

Publisert Sist oppdatert

M3 har alltid vært en av mine favoritter fra BMW. Den gir en brutal kraft, men en pinnestiv kjøreopplevelse.

Etter å ha kjørt «light»-utgaven har jeg fått en ny favoritt på listen over topp 10-biler. M340i xDrive er naturligvis ikke like rå som en M3, men den har X-faktoren som gjør den til en drøm.

Du må imidlertid vite hvilken knapp du skal trykke på for å få bilen i godlaget. Den heter «Sport». Et par trykk der, og du er i himmelen. «Sport Plus» gir deg både en rå bil med herlig akselerasjon, men også lyden, i form av turtall og putring og små smell fra eksosanlegget.

Lekebil
M340i xDrive er og blir en lekebil – men den fungerer også utmerket som familiebil. I motsetning til storebror kan du også få den som stasjonsvogn – eller Touring som BMW ynder å kalle det.

Det eneste jeg savnet under testkjøringen var sommerdekk og tørre, svingete veier. M340i xDrive må være en drøm på det store norske fylkesveinettet, hvor ingeniørene ALDRI brukte linjalen.

Er du en god sjåfør, du er gjerne det når du kjøper en M, vil du naturligvis også kunne kose deg på glatte vinterveier.

Små marginer
Mens M3 klarte sprinten fra null til hundre på 4,1 sekunder, bruker lillebroren 0,3 sekunder mer. Begge ville lett ha sprengt 250 km/t på Autobahn, men BMW er høflige og holder seg til uskrevne tyske avtaler om å holde litt igjen.

PS: En ny generasjon M3 er rett rundt hjørnet. Den vil bli tilbudt både med RWD og M xDrive og manuelt og automatgir, til glede for både entusiaster og purister.

M 340i er naturligvis like praktisk som en hvilken som helst 3-serie. Den har imidlertid vokst en del siden jeg kjørte 320 som skolebil for fryktelig mange år siden.

Skoleeksempel
Dashbordet har fått det moderne uttrykket vi kjenner igjen fra andre nye BMW-er, inkludert turtelleren som går mot klokka. Jeg må innrømme at jeg har stor sans for BMWs logiske betjening. Her kunne mange andre bilprodusenter lært mye.

Men det er under panseret M-en skiller seg fra røkla. Om noen år, når alle kjører elbil, er det slike biler man drømmer seg tilbake til.

Det er også et «statement» i 2020 å betale millionbeløp for en 3-serie. Den svært velutstyrte pressebilen koster nesten 1,1 millioner kroner, mens startprisen ligger over 800.000 kroner. Da er det nok (dessverre) mange som heller fristes av en avgiftsfri bil med ledning.

Vi synes:
BMW M340i er bilen for deg som vil ha en sportsbil, men som synes M3 blir for mye av det gode.

Powered by Labrador CMS