Michelin utstyrer alle personbildekk med RFID - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Michelin utstyrer alle personbildekk med RFID
Fra og med 2023 kommer Michelin til å utstyre alle sine personbildekk med en RFID-brikke. Bare i år har Michelin levert rundt 1,5 million RFID-tilkoblede dekk til bilindustrien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Dekkene er et av bilens viktigste sikkerhetselementer. Å bruke de riktige dekkene, og at bilens systemer tilpasses etter disse dekkene, er enda viktigere.

Ved å identifisere hvilke dekk som er montert på bilen, kan bilens datamaskin tilpasse kjøreegenskapene. Det åpner også opp for nye muligheter, som å kunne forutse dekkenes tilstand.

Derfor er det ingen liten nyhet at Michelin fra og med 2023 vil innføre RFID-teknologi som standard i alle nye personbildekk som leveres fra selskapet. I praksis betyr det at RFID-brikken vulkaniseres i gummien.

Nyttig informasjon
– Vi jobber målrettet sammen med bilprodusentene for å utvikle algoritmene som konverterer data fra RFID-brikken til tilpasset informasjon om dekkenes tilstand, som deretter vises til bilisten. RFID-teknologien gjør det mulig å identifisere hvert enkelt dekk, noe som betyr at når teknologien blir integrert som standard i personbildekkene våre, vil bilisten fremover kunne motta viktig informasjon i instrumentpanelet om dekkene, på samme måte som de i dag får informasjon om bremselengde og temperatur, sier Michael Ewert, VP Global Sales OE, Michelin.

Ifølge Michelin er muligheten for automatisk overvåkning av dekkenes tilstand, ved hjelp av RFID-teknologi, en kritisk faktor i utviklingen av selvkjørende biler.

Når Michelin gjør det mulig for dekkene å koble seg på nettverket, ved å koble sammen dekkene med dataen til bilen og de aktive sikkerhetssystemene, tar man et viktig steg fremover.

Enklere for verkstedene
– I den grad bilens data kan kommunisere direkte med verkstedet, åpner våre RFID-tilkoblede dekk en helt ny verden. Man kan enkelt identifisere dekket, og gjennom å følge kjøremønsteret på bilen, vil man via algoritmer kunne forutsi når det er på tide å ta en kikk på dekkene. Verkstedene kan proaktivt følge mønsterdybden på kundenes dekk og forberede et dekkbytte ved neste service, eller besøk til verkstedet, sier Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic.

RFID-tilkoblede dekk legger grunnlaget for en ny forretningsmodell i fremtiden. Men enda viktigere er det at de kommer til å øke sikkerheten på veiene, ettersom bilenes elektroniske stabilitetskontroll (ESP) og andre sikkerhetssystemer kommer til å kunne tilpasses den nøyaktige tilstanden til dekkene – slitte eller nye, vinterdekk som sommerdekk.

Tryggere
Det betyr helt konkret, at når systemet griper inn ved nødbremsing eller ved risiko for sladd, skjer det ut ifra dekkenes egenskaper på det spesifikke tidspunktet. Det kommer til å øke førerens kontroll over bilen.

På samme måte kommer presisjonsinnstillingene på sikkerhet- og støttesystemer, som kan gjøres med RFID-teknologi i dekkene, til å bli et viktig element på veien mot selvkjørende biler.

Den utviklingen som vi nå ser i markedet for personbildekk har sitt opphav i transportnæringen. Når det kommer til logistikken har RFID-teknologien etablert seg som det perfekte verktøyet for å kontrollere og overvåke varestrømmene og optimalisere håndteringen av dekk.

Allerede i dag utruster Michelin 90 prosent av sine lastebildekk med transpondere, og innen 2023 skal til og med alle lastebildekk være utrustet med en RFID-brikke.

Om RFID-nettverket
En fordel med å ha RFID-teknologien i verkstedene er forebyggingen av feil i monteringen av dekk. Fordi brikken i dekket har lagret den nøyaktige posisjonen i forhold til hjulakselen, kan en mekaniker med én gang se om dekket har blitt montert rett når de leser av brikken med skanneren.

RFID-teknologien hindrer også at dekk forveksles, ettersom hver eneste brikke har sitt eget ID-nummer.

På verkstedet sparer man også tid, fordi all viktig informasjon blir vist på skjermen med en gang man leser av RFID-brikken, og derfor trenger man ikke kontrollere det for hånd. I tillegg til alt dette vil også bruken av RFID-brikke i dekk gjøre at man kan optimalisere lagernivåene sine.

Spørsmål & Svar

Hva står forkortelsen RFID for?

RFID står for «Radio Frequency Identification», og er en frittstående brikke som kan leses ved hjelp av et lesbart minne.

Når kommer personbildekk med RFID-brikke på markedet?

Produktet finnes allerede som originalutstyr. Alle dekkene til Michelin vil bli utstyrt med en RFID-brikke fra og med 2023.

Kommer dekkene til å bli dyrere med RFID?

RFID-teknologi er en kostnadseffektiv løsning som sikrer korrekt dekkinformasjon i logistikksektoren. Logistikkfordelene som kunder, selgere og produsenter mottar takket være RFID-teknologi vil ikke påvirke prisen nevneverdig.

Hvilke fordeler har RFID på gjenvinning og sirkulærøkonomien?

RFID-brikken gir tilgang til informasjon om dekkets levetid og detaljer om ulike råmaterialer som er brukt i produksjonen. Det blir lettere å sortere ut de dekkene man vil bruke i en spesifikk sirkulær flyt.

Hva vil oppkoblede dekk bety økonomisk for industrien?

I en rapport fra Cf. Acumen Research and Consultings fra februar i år, kommer det frem at verdensmarkedet for oppkoblede dekk anslås å være rundt 3,5 milliarder SEK i 2026. Det betyr en årlig vekst i sektoren på opptil 70 prosent. Oppkoblede dekk kommer til å muliggjøre flere nye bedriftsmodeller i fremtiden.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: