BMW : BMW iX infotainment - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
BMW iX infotainment
BMW har en infotainment-løsning som har dannet mønster for andre bilprodusenter. Nå lanseres en ny generasjon av det intelligente systemet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det er lett å si seg enig med BMW når de påstår at de definerte en ny bransjestandard da betjenings- og infotainmentsystemet iDrive hadde sin premiere i BMW 7-serie for 20 år siden. Menge har i alle fall fulgt en tilsvarende oppskrift.

Når BMW iX lanseres senere i år, settes nye standarder for samspillet mellom bil og sjåfør.

Milepæler
Da fjerde generasjon BMW 7-serie ble lansert i 2001, feide den bort gamle vaner og renset cockpiten for et stadig økende antall knapper og kontrollerorganer. I stedet introduserte man en fargeskjerm i instrumentpanelet og et dreiehjul i midtkonsollen.

Det multifunksjonelle systemet fikk navnet BMW iDrive og tillot sjåføren å kontrollere et stort antall kjøretøyinnstillinger, underholdning, navigering og telekommunikasjons-funksjoner med et enkelt betjeningsverktøy.

Det var også i 7-serien de introduserte talestyring av ulike funksjoner.

I 2004 ble BMW den første bilprodusenten som presenterte et head-up-display som projiserte relevant kjøreinformasjon på frontruten i førerens siktlinje.

Og i 2015 tok BMW igjen interaksjon til et nytt nivå da man introduserte «Gesture Control», hvor ulike håndbevegelser utløser en rekke kommandoer i bilen.

Selv har jeg aldri skjønt hensikten med å vifte i lufta så legge man kan gjøre det samme via rattet eller kontrollhjulet mellom setene. Men hver sin smak.

Det nye flaggskipet
Når BMW iX lanseres senere i år, overtar den også rollen som det teknologiske flaggskipet til BMW. Derfor blir BMW iX også den første modellen med neste generasjon BMW iDrive.

Det nye betjenings- og infotainment-systemet bygger bro mellom analog og digital teknologi. Digital intelligens, optimaliserte sensorer og skybaserte tjenester for et voksende utvalg av sanntidsdata, er noen av elementene.

Det innebærer blant annet at kjøretøyet i mange situasjoner har tilgang til mer informasjon enn føreren. For eksempel kan systemet motta og vise fareadvarsler fra andre BMW-er og forutsi tilgjengeligheten av parkeringsplasser på en destinasjon.

Fremtidsrettet
Neste generasjon BMW iDrive konfigureres for å utnytte potensialet til et intelligent oppkoblet kjøretøy, hvor datatrafikken er mer omfattende enn noen gang.

Derfor er BMW iX også den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.

BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr igjen at man kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer som hva som hittil har vært mulig.

Sentralt for neste generasjon BMW iDrive i iX er den store, kurvede skjermen «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm med touchkontroll.

I midtkonsollen finner man et touchpanel, sammen med det klassiske dreiehjulet til infotainment-systemet som heldigvis videreføres.

Brukergrensesnittet til neste generasjon iDrive er foreløpig ikke gjort kjent, men de første bildene viser noe av grafikken som tas i bruk.

Ny digital nøkkel-teknologi
Den første digitale nøkkelen for en BMW ble introdusert i 2018. BMW er også en av pionerene innen bruk av smarttelefon som digital bilnøkkel.

Ifølge BMW var de i samarbeid med Apple den første bilprodusenten som introduserte digital bilnøkkel på iPhone. Bilen låses enkelt opp ved å holde iPhone-en mot sensoren i dørhåndtaket.

Med BMW iX introduseres neste steg. Nå vil man på en enkel og sikker måte kunne låse opp og starte bilen uten å ta telefonen ut av vesken eller lommen.

Den nye generasjonen av denne tjenesten er basert på Ultra-Wideband(UWB)-teknologi – en digital radioteknologi med kort båndbredde som kjennetegnes av eksepsjonell presisjon og høy sikkerhet.

Apple og BMW har jobbet tett med sammen med bransjeorganisasjonen CarConnectivity Consortium for å etablere en digital nøkkelspesifikasjon for UWB, og nok en gang sette en global standard for bilindustrien.

Lanseres i November
– Flere nye detaljer om BMW iX vil gjøres kjent i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger i løpet av våren, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: