-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Trygg Trafikk: For lite refleksbruk
Trygg Trafikks årlige reflekstellinger viser at nordmenn er blitt flinkere til å bruke refleks, men forbedringspotensialet er fortsatt stort – spesielt i Oslo.
Reflekstellingene for 2020 viser at 45 prosent av oss bruker refleksen. Det er en økning fra 41 prosent fra året før. Trygg Trafikk har sammen med Ipsos gjennomført over 23.000 registreringer over hele landet.
– Det er hyggelig at vi blir bedre og bedre til å bruke refleks, det er en utvikling vi er glade for. Likevel skal vi være ærlige på at vi aller helst hadde sett at det var langt flere som husket på refleksen. Trafikken er et samspill hvor alle bør gjøre det de kan for å hjelpe hverandre, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ingrid Trømborg.
Best på landevei
Refleksbruken øker både i sentrumsstrøk og på landevei. I sentrum bruker nå 37 prosent refleks, mens på landevei er det 54 prosent som husker å ta på refleksen. Trygg Trafikk vil gjerne minne om at det ikke er lettere å bli sett i sentrum enn på landevei.
– Det er ingen grunn til å droppe refleksen bare fordi man går i sentrumsgater hvor det ofte er mer gatebelysning. Gatelys kan gi en falsk trygghet, for faktum er at lyspunktene stjeler oppmerksomhet slik at fotgjengerne kan være vanskelig å oppdage. Dessverre skjer det fortsatt en del påkjørsler i opplyste gangfelt.
Best i Nordland
Nordlendingene har som vanlig utpekt seg som de aller beste til å huske refleksen, og tellingene i 2020 viser intet unntak.
– Finnmark var det fylket som hadde flest refleksbrukere i 2019, men etter sammenslåingen med Troms har det nye fylket i nord falt til rett under landsgjennomsnittet. Nordland holder derimot stand og har tatt tilbake tronen som det fylket med høyest andel refleksbrukere.
Slappe Oslo-borgere
Mens refleksbruken er høyest nord i landet, er det helt andre forhold i hovedstaden. Også i år er Oslo-borgerne de dårligste i landet til å bruke refleks.
– Det er absolutt ingen god unnskyldning for å droppe refleksen i Oslo. De fleste oppgir at de ikke bruker refleks fordi de glemmer den. Det går det an å gjøre noe med. Et tips er at du bruker fem minutter i kveld til å feste reflekser på jakker og sekker som du bruker daglig, da har du alltid refleksen med deg. Enklere blir det ikke, sier Trømborg.
Vær oppmerksomme
Trafikken er et krevende samspill der alle trafikanter har et ansvar for å være aktsomme, ta hensyn og ikke utsette noen for fare. Det gjelder ikke minst på mørke vinterveier, mener Trygg Trafikk. De får støtte fra Fremtid, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
– Det er viktig å være klar over at mer enn halvparten av fotgjengere fortsatt ikke bruker refleks, det betyr at bilførere må senke farten i nærheten av krysninger og aktivt se etter fotgjengere i mørket. Fotgjengere har på sin side et ansvar for å være oppmerksomme på trafikken rundt seg og ikke ta for gitt at sjåførene ser dem, selv ikke når de bruker refleks. Refleksen er ikke en garanti mot uoppmerksomme sjåfører, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.
– Det er mange typer reflekser å få kjøpt, og det er smart å alltid ha en tilgjengelig som passer akkurat ditt bruk, legger hun til.