-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dårlig oppmøte og høy strykprosent
Ventetiden for å ta teoriprøve kunne vært vesentlig kortere om flere hadde avbestilt. Dessuten er mange altfor dårlig forberedt slik at de stryker.
Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at 14 prosent av alle bestilte teoriprøver blir avlyst fordi kandidaten ikke møter opp. Da blir det kø selv om Statens vegvesen har tilbudt nær 33.000 teoriprøver i årets to første måneder.
Det er store regionale forskjeller.
– Ved trafikkstasjonene i Larvik, Røros, Levanger, Setesdal, Rjukan, Nordfjordeid, Fauske, Ålesund og Lakselv er det minst 20 prosent av de bestilte prøvene som ikke blir benyttet, sier Frode Børstad (bildet) i Statens vegvesen.
Drøbak, Hafslund, Mysen og Risløkka (Oslo) trafikkstasjoner har også en høy andel ikke-møtt, men statistikken for disse trafikkstasjonene er ikke korrigert for stengte dager på grunn av korona.
– Best i klassen er Kirkenes, Tønsberg, Sortland, Kristiansund, Hamar, Sunndalsøra, Oppdal, Namsos Steinkjer og Alta, som alle har under 5 prosent ikke-møtt, sier Børstad.
Latskap
Det er like lett å avbestille som å bestille teoriprøve. Kandidatene ordner alt på vegvesen.no/timebestilling. Selve teoriprøven må gjennomføres på en trafikkstasjon.
– Vi sender ut flere påminnelser på SMS før prøven. Så det er kun latskap som gjør at folk ikke avbestiller timer de ikke har tenkt å gjennomføre. Dette er dårlig gjort overfor andre som må vente lenger enn nødvendig, og det er dårlig bruk av felleskapets midler. Slik det er i dag har vi en betydelig overkapasitet på teoriprøver, sier Frode Børstad.
Mange timer tilgjengelig
Statens vegvesen tilbyr et stort antall teoriprøver over hele landet. Likevel er det mange som må vente for å få time.
– Det er synd at nesten 4200 prøver ikke har blitt gjennomført. Disse ressursene skulle vi gjerne brukt på en mer effektiv måte, sier Børstad.
Høy strykprosent
Høy strykprosent bidrar også til unødvendig lang ventetid for teoriprøver.
– Hittil i år er strykprosenten på 35 prosent nasjonalt. Dette er høyt, selv om det er en liten forbedring fra tidligere. Vi tror mange forsøker seg på teoriprøven uten å ha lest noe særlig på forhånd, sier Børstad.
Teorikunnskapen er basisen for å utvikle de praktiske ferdighetene og erfaringene man trenger for å bli en trafikksikker sjåfør.
– Avbestill prøven hvis du ikke kan ta den, slik at timen blir tilgjengelig for noen andre. Og dessuten, ikke meld deg opp uten å ha lest på stoffet, sier Frode Børstad.