-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En Mustang som halter
Det var freep som skrev om det først. Detroit Free Press. De dekker ikke bare Red Wings, de er gode på lokal bilproduksjon også.
Detroit Free Press har en kvinne som dekker den lokale hockeyen. Helene St. James, tøff dame, ganske nådeløs når det gjelder spiller-karakteristikk, men forbausende mild i år, selv om Red Wings ligger i bunnen av Central divisjonen og selv om overtallsspillet deres har vært fullstendig på trynet.
Og selv om de ligger 7-16-3 nå midt i sesongen, omtrent som på denne tiden i fjor, sier hun at de har spilt meget bedre nå. På tross av at koronaen midlertidig har tatt ut både den beste keeperen og noen nøkkelspillere.
To artikler lenger ned forsikrer Phoebe Wall Howard oss om at – Nei – den mailen er ikke fake.
Mustang e-Mach forumene har nemlig flommet over av spørsmål om det virkelig er sant at Andrew Frick, Fords Vice President med ansvar for salg i USA og Canada har sendt brev til 4.500 Mach-E kunder om nok en forsinkelse.
– Jovisst er det en ny forsinkelse, skriver hun og siterer enda en kvinne i denne Detroit-historien, Fords talsperson Emma Bergg.
– Forsinkelsen skyldes ny kvalitetskontroll, bekrefter hun og forteller at forsinkelsen vil ta i snitt 30 dager. Men det jobbes hardt for å redusere den tiden, la hun til.
Det som har vært sagt om den nye utsettelsen gjelder åpenbart bare biler for Nord-Amerika. Eksportbiler forteller ikke Emma om, selv om hun er global talsperson for elektriske biler.
– Kvalitet er en topp-prioritet, sier hun. – Leveringstiden på omtrent 4.500 Mustanger blir forlenget som en del av våre forpliktelser til å levere et kvalitetsprodukt til våre kunder.
Til vår søster-plattform Bilnytt.no sier informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, Anne Sønsteby, omtrent det sammen:
– Våre produksjons- og kvalitetsteam gjennomfører nå svært grundige tester og kontroller på samtlige biler før de transporteres videre fra fabrikken. Dermed sikrer vi at hver enkelt bil holder den høye standarden som forventes av en Ford, fortsetter Sønsteby.
Men samtidig kommer det jo flere detaljer da.
Bilen er nemlig allerede utsatt for sin første tilbakekalling.
Her dreier det seg om en feil som åpenbart har oppstått hos en underleverandør. En bolt som holder en hjelperamme som ikke er dratt til med korrekt moment.
En ting er at enhver japansk produksjonsingeniør vil fortelle deg at kvalitet starter i konstruksjonsfasen. Gjør man det riktig, har man ikke kvalitetskontroll på båndet.
Men en helt annen ting er at dette forteller litt om et Mustang-volum som foreløpig er meget beskjedent.
Denne innkallingen vil gå til 75 kunder som vil få brevet i uken som begynner med 22. mars. Men samtidig skal man kontrollere 1.258 Mach-E som fremdeles står hos forhandlere i USA og 90 hos kanadiske forhandlere.
Det er altså 3.000 kunder som skal vente enda 30 dager. Om de utleveringene da skal skje samtidig med de som opprinnelig skulle leveres i april, er det ikke sagt noe om foreløpig.
Mike Levine, en annen kommunikasjonsperson hos Ford, bekrefter at av de 4.500 bilene som er forsinket er ca. 1.500 allerede utlevert.
Dessuten har 150 kunder som har vært utsatt for mer enn en forsinkelse fått beskjed om at Ford tar 1.000 dollar av bilprisen på sin kappe. Dessuten får alle ventende kunder noen watt ekstra.
En ny Mustang Mach-E kommer med 250 kWt gratis hos Electrify America med FordPass Charging Network 2.
“Your Mustang Mach-E comes with 250 kWh and you will have an additional 250 kWh for a total of 500 kWh of complimentary charging at Electrify America fast charging stations on the FordPass Charging Network2” står det.
Men i tillegg til disse informasjonene har vi også fått de virkelige salgs- eller utlevering-til-kunder tallene for denne bilen.
I januar ble det 238 nye Mustanger, mens februar – som var den første egentlige fulle salgsmåneden – viste 3.739 biler.
Spør ikke meg hvordan dette henger sammen med 1.500 og 4.500 og alle disse tallene, men Morgan Stanley, bank og investor, skrev at i februar sank Teslas andel av det totale elbilsalget fra 81 % i fjor til 69 % i år, og at Ford var ansvarlig for hele fallet.
Men om dette er bra eller dårlig vet jeg ikke. Det er uansett tindrende klart at i forhold til forventningene har Mustang E-Mach haltet enormt til nå.
Første gang jeg så den var på en hypereksklusiv visning i et mørkt forseglet rom i Amsterdam for temmelig nøyaktig to år siden.
Det var så hemmelig at jeg, og et par tusen andre eksklusive, ikke en gang fikk lov til å fortelle at vi hadde lagt øynene på den.
Etter det har forventningene vært enorme hele veien, ikke minst takket være Fords smarte måte å bygge opp hypen på.
Smart, helt til det altså viser seg at hele lanseringen er i knestående.
Det skal bli spennende å se hvilke, og hvor mange, hoder som kommer til å rulle.
Det blir etter hvert en del å ta av.
Man skulle tro de hadde lært av Explorer lanseringen på senhøsten 2019. Ford sa selv at de hadde bommet skikkelig, og vi fikk statements som dette: «We are shipping the all-new Explorer to dealers now and performing additional quality inspections as needed to ensure these vehicles are built with the quality our customers expect”
Dagens Mustang-uttalelser er nesten copy paste av disse.
Men det stopper altså ikke der.
Bronco er vel enda mer etterlengtet enn e-Mustangen – i hvert fall i USA. De første utleveringene gikk på skinner, inntil det dukket opp en tilbakekalling i januar. Det manglet olje i bakhjulsdrevet!
Og så en ny i februar. Igjen en bolt som ikke var dratt skikkelig til og som kunne destabilisere hele bakstillingen.
Ligner litt på Mustang – klar for en liten konspirasjonsteori eller to? Begge er nemlig bygget i Mexico.
PS!
I USA går prisene på Mach-E fra 42.895 til 49.800 dollar. Det tilsvarer fra 366.750 kroner til 425.800 med dagens kurs på 8,55. Fremdeles er også First Edition priset, til $ 58.300 – det er rett under NOK 500.000. En ekstra motor som også drar forhjulene koster $ 2.700 eller 23.000 kroner.
De norske prisene går fra 412.000 til 544.000 kroner. Og den billigste firehjulsdriveren koster 70.000 kroner mer enn den billigste bakhjulsdrevne modellen.
Men – det er viktig å tilføye – jeg kan ikke spesifikasjonene så jeg vet ikke om disse prisene er umiddelbart sammenliknbare.