-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault fornyer seg
At Renault endrer logo er kanskje ikke SÅ uventet, det gjør jo alle for tiden. Litt mer overraskende var det at de selger seg helt ut av Daimler.
Vi må tilbake til 2010. Da var også Daimler svakt inne i Carlos Ghosn sin innsats for å få med flere på Renaults kostbare utviklingen av fremtidens kjøretøy.
Det samarbeidet har først og fremst gått på felles varebiler og noen motorprosjekter, og fra 2014 ble Twingo og Smart Forfour bygget på samme plattform på samme fabrikk i Novo Mesto, Slovakia.
Salget av de 1,5 prosentene av Daimler som Renault eier i dag, vil nok gi godt over 1 milliard euro og skal gå til å betale ned på gjelden.
Men det blir presisert at det industrielle samarbeidet fortsetter uavbrutt. Fremdeles er det konsentrert rundt varebiler og drivlinjer.
Den nye logoen så vi for halvannen måned siden da den nye sjefen, Luca di Meo, presenterte Renaults nye strategi og samtidig viste noen nye modeller.
Veldig tydelig, midt på fronten på den nye 5-konseptbilen, sto en opplyst rombe vi ikke har sett maken til.
Da ble jeg ganske lettet, for her hadde jeg fryktet det verste.
Jeg visste at dette ble en av de første jobbene til Gilles Vidal. Han var hos Peugeot da de endret sin løve i 2010. Og den likte jeg i hvert fall ikke.
Det var den mest femi løven jeg noensinne hadde sett. Den hadde ikke klart seg et sekund der ute i bushen.
Og jeg fryktet selvfølgelig noe like veikt her – selv om Vidal som bildesigner er noe av det aller beste jeg vet.
Og så dukker han opp med noe klart og distinkt og enkelt, en klar geometrisk figur som er veldig smart fordi du begynner egentlig å følge linjene med øynene for å se hvordan de egentlig går.
Den er litt som de gamle optiske tricksene – ‘hvilken linje er lengst’-type.
Den ligner vel egentlig mest på 1972-utgaven som også holdt seg til strenge streker og ikke noe tøv (du finner alle logoene i bildegalleriet nederst i saken).
Det er forresten interessant at en fabrikk som startet med biler i 1899 ikke la grunnlaget for sin nåværende logo før i 1925. Det var da de klemte sammen ringen fra 1923 til en rombe.
Den siste, som så ut som om den var maskinert ut av et stort stykke aluminium, dukket opp i 1992, men ble lett revidert for seks år siden.
Forklaringen på endringen nå er selvfølgelig den vanlige, at man tilpasse uttrykket til den nye tiden og de nye mediene. Først og fremst videoer og skjermer.
Men akkurat denne trenger jeg ikke noen unnskyldning for eller forklaring på. Den er et absolutt fremskritt.
– Den skal gradvis benyttes på den nye modellene, sier Vidal, – og i 2024 skal hele Renault-rangen bruke denne nye logoen.