Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. (Foto: Øivind Skar)

Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander

Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.

Publisert Sist oppdatert

Situasjonen ble for noen måneder siden kritisk for Mitsubishi i Norge. Med suksessen Outlander PHEV på hell og ny Outlander bak forhenget, bestemte Mitsubishi seg for å droppe nylanseringer i Europa. Plutselig stod Mitsubishi i Norge nærmest på bar bakke.

Så ombestemte Mitsubishi seg og besluttet å sende oppgradert Eclipse Cross, og nå med ladehybrid Outlander-teknikk, til de land som ville ha den. Norge ropte naturligvis ja så høyt de kunne. Nå er bilen her.

Kupé-SUV
Mitsubishi i 2018 lanserte Eclipse Cross som en tøffere utgave av SUV-en Outlander. 363 eksemplarer er solgt med fossilmotor til nå. Det er denne bilen som nå i oppgradert versjon er tilbake med samme ladehybridteknologi som i Outlander, altså som en kupe-SUV med bensinmotor og to elektriske motorer.

Både bensinmotoren på 2,4 liter og elmotorene er optimaliserte, hvilket betyr litt lavere effekt på bensinmotoren slik at samlet effektuttak reduseres til 188 hk. Firehjulsdriften beholdes som et viktig konkurransefortrinn.

13,8 kWt

Oppgraderingen har gitt litt mer bakseteplass i Eclipse Cross enn det var i Outlander fordi det lengderegulerbare baksetet er erstattet med fast sete. Men fordi bilen er kortere går mindre utvendig lengde først og fremst ut over bagasjeplassen som er redusert til 328 liter under dekselet.

For mange Outlandereiere har muligheten til å henge tilhenger bak bilen vært viktig. Så Eclipse Cross trekker like mye, det vil si 1500 kg.

Bakkeklaringen er fortsatt drøyt 19 cm, så normalt dårlige hytteveier klarer Eclipse Cross helt greit.

Oppgradert

Eclipse Cross kan kjøres i ren elmodus, i hybridmodus og i modus hvor batteriet lades med bevegelses- og bensinmotorenergi.

Eclipse Cross er etter det jeg vet eneste ladehybrid med DC-hurtiglading (Chademo). 80 prosent batterifylling gjøres fra tomt batteri på 25 minuter.

Skjerpet konkurranse
Toyota Rav4. For å møte konkurransen har Mitsubishi lesset om bord ganske mye utstyr i de ulike pakkene og lagt inngangsprisen lavere.

Der Rav4 som ladbar starter på 502.000 kroner begynner Eclipse Cross på 449.000 kroner. Men Rav4 stiller med betydelig mer motorkraft og bedre bagasjeplass.

Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i året og de første av dem er allerede i landet.

Test av Eclipse Cross leser du i BilAutofils april-utgave.

Mitsubishi Eclipse Cross
Motor:2360 ccm, R4, bensin
Effekt/moment:98 hk/193 Nm
Elmotor 1:82 hk/140 Nm
Elmotor 2:95 hk/195 Nm
Samlet effekt:188 hk/
Drivlinje:A/CVT
0-100 km/t:11,0 sek
Toppfart:162 km/t
Batteri:13,8 kWt
DC-ladingJa, Chademo, 25 min
El-rekkevidde:45 km
Forbruk:0,20 l/mil
CO2/NOx: 46 g/km - 2,6 mg/km
Mål LxBxH:455/181/169 cm
Akselavstand:267 cm
Bakkeklaring:19,1 cm
Bagasjerom:328 - 1108 liter
Egenvekt:1900 kg
Tilhengervekt:1500 kg
Euro NCAPIkke testet
Pris fra:Kr. 449 900
Garanti:5 år/100 000 km
Batterigaranti:8 år/160.000 km
Miljøklasse:B
Powered by Labrador CMS