Hyundai Kona Electric: Kortere ventetid – bedre rekkevidde - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Kortere ventetid – bedre rekkevidde
PRØVEKJØRT: Noen små oppgraderinger har gjort Hyundai Kona til en enda bedre elbil.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020.

Jeg har aldri lagt skjul på at blant de små elbilene, står Hyundai Kona høyt oppe på listen over mine favoritter. Kona ser bra ut, er med 204 hk superrask, er bra å sitte i foran, men mest av alt så tar strømmen aldri slutt. I hvert fall oppleves det sånn i virkeligheten.

I BilAutofils egne – og i alle andre tester jeg har sett – innfrir Kona på rekkevidde, og at det er mulig å tyne 400 kilometer ut av 64 kWt-batteripakken selv i ganske surt vær.

KJØRER LANGT 
Ikke på noe tid kommer jeg til å glemme reisen på slapseføre fra Myrkdalen, via Voss, Hardangervidda og til Gardermoen – akkurat 400 km kjørte kilometer – og jeg hadde fortsatt 30 km rekkevidde igjen.

Det gikk ikke lang tid fra de første informasjonene om en elektrisk utgave av Hyundai Kona nådde norske bilkunder, før de første stilte i kjøperkø.

Da det ved lanseringen i 2018 viste seg at de oppgitte dataene faktisk stemte, og at ingen andre småbiler hadde like lang bruksrekkevidde som Kona, nærmet leveringstiden seg henimot to år. Samtidig kom det få Kona EV til Norge i 2018.

POPULÆR
I 2019 derimot løsnet det, og 3451 eksemplarer gjorde Kona til sjette mest populære elbil i Norge i fjor. Så langt i år har den lille koreaneren klatret til fjerdeplass, takket være vesentlig kortere leveringstid. Til nå er det blitt over 6000 av dem på norske veier.

Når Hyundai nå lanserer små justeringer på Kona, betyr nye Michelin Primacy 4-dekk enda lavere rullemotstand, med økt WLTP-rekkevidde fra 449 til 484 kilometer som konsekvens.

De innvendige endringene lar seg knapt se. Girknappene er de samme, fortsatt leveres bilen med varme i rattet, kjøling (!) i setene og headupdisplay. Fortsatt fungerer førerstøtteteknikken med radarstyrt cruisekontroll like bra som på forgjengeren, og bilen selvkjører på nivå 2. Det betyr at Kona holder seg på veien og kjører ikke på bilen foran så lenge selvkjørteknikken er aktivert.

(saken fortsetter)

NY SKJERM
Den eneste synlige forskjellen inne i bilen, er å finne på infotainmentskjermen. På den nye og høyere skjermen befinner nå betjeningsknappene seg nederst og ikke på sidene. Det gir bredere og mer lettlest skjermbilde.

Fordi Kona EV deler plattform med fossile brødre, er ikke bilen like optimalisert for ren el-drift som eksempelvis utvendig like store Opel Ampera-e. Hyundai ofret derfor i utviklingen av bilen grei bakseteplass til fordel for ekstra god plass foran og rimelig stort bagasjerom. Mer enn 332 liter inkludert volumet under bagasjeromsgulvet er ikke å forvente. Baksetet egner seg derfor ikke for langbeinte voksne.

Konstruksjonen gjør det heller ikke mulig å oppbevare ladekablene foran.

TUNG 
Du merker under kjøringen at Kona veier 1685 kilo, hele 310 kilo mer enn hybridutgaven. Batteriet isolert veier 453 kg. Selv om høy motoreffekt (204 hk) i kombinasjon med nær 400 Nm i moment tar Kona til 100 km/t på 7,6 sekunder, byr bilens chassis på komfort framfor sportslighet.

Ladeporten (CCS) sitter fortsatt på venstre side som en del av støtfangeren foran. Det gjør den utsatt for skade og med gode muligheter for at lokket over porten fryser fast om vinteren.

Hyundai Konas paradoks består i bilens kapasitet for lange reiser uten behov for ladestopp, mens bilens øvrige egenskaper gjør den mest egnet for bruk i nærmiljøet. Sånn sett betyr 100 kW ladefart ved hurtigladere ikke like mye som på en stor langtur-elbil, fordi den primært lades hjemme.

PRISHOPP
Opprinnelig startet prisen på Kona ganske høyt, for så å falle til 299.000 kroner for rimeligst pakkede utgave tidlig i 2020. Men svekket krone sendte prisen oppover, med 35.000 kroner for innstegsmodellen og 45.000 kroner for de mer attraktive variantene.

390.000 kroner for bil med Premium utstyrspakke priser Kona i skrivende stund 15.000 kroner over dyreste og betydelig større Nissan Leaf. Begge har omtrent identisk stor batteripakke, men Kona kjører lengst før den må lades.

PS!
Etter denne omtalen ble publisert i BilAutofil har Hyundai presentert nye varianter med kortere rekkevidde samt ansiktsløftede modeller til lavere priser. Du finner data og priser for dagens utvalg av Hyundai Kona Electric her.

Hyundai Kona Premium EV

Motor:

Elektrisk

Effekt/moment:

204 hk/395 Nm

Drivlinje:

1A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

167 km/t

Batteri:

64 kWt (brutto)

Energiforbruk

14,7 kWt

Rekkevidde:

484 km

Ladefart hurtig/hjemme:

100/7,2 (11) kW

Mål LxBxH:

418/180/156 cm

Akselavstand:

260 cm

Bakkeklaring:

15,8 cm

Bagasjerom:

332/1114 liter

Egenvekt:

1685 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Batterigaranti:

8 år/200.000 km

Euro NCAP

5 stjerner (2017)*

Pris fra:

Kr. 344.000

Pris testbil:

Kr. 405.900

Miljøklasse:

A

* Gjelder bensinbil, elbil ikke testet

 

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: