Gjerrigknarkene - del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Gjerrigknarkene - del 1
BILTEST: VW Passat GTE får nå konkurranse fra ladehybride Skoda Superb Vi. De to tvillingene koster omtrent det samme, så er det noen forskjell? Eller vil dieselutgavene av de samme bilene være bedre kjøp? Vi forsøker i denne sammenlikningen å gi noen svar.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

SAMME TEKNIKK
La det først være helt klart at basisteknikken er den samme i begge: 1,4-liters bensinmotor med turbo som yter 156 hk. Dertil kommer en kraftig elmotor på 116 hk (før 87), mens samlet effektuttak fortsatt begrenses til 218 hk og 400 Nm.

Batteripakkens oppgradering fra 8,7 til 13 kWt økte ikke bare den elektriske rekkevidden fra snaut 40 km til 55 km (Skoda oppgir 57 km, men dette påvirkes i de typegodkjenningspapirene av dekkvalg), men gjør det mulig å la bilen være enda mer hybrid når ladestrømmen tar slutt.

Akselerasjon (7,4 – 7,8 sekunder) til 100 km/t og toppfart oppgitt til 225 km/t, er identisk.

Selv med helt forskjellige karosserier og interiør, er testteamet uenig i at Passat byr på mer premiumfølelse enn Superb. Å ta og føle på interiøret i plastfølelsen inni Passat imponerer ikke – dette er ikke i nærheten av eksempelvis Audi – mens Skoda stadig blir bedre. Det eneste som kan innvendes mot Superb, som i likhet med Passat begynner å trekke på årene, er at utseendet til Passat kanskje står seg bedre mot tidens tann.

MER PLASS
De to skiller først og fremst lag i utvendig størrelse og noen praktiske løsninger. Med ni centimeter større utvendig lengde og fem centimeter større akselavstand, tilbyr Superb 27 liter mer bagasjeplass med bakseteryggene oppslått, men hele 187 liter når ryggene bak lagges ned.

Forklaringen på den lille forskjellen med alle setene i bruk, ligger i rettere hekk på Passat. Passats bagasjerom måler 113 cm i dybden, Superb 114 cm.

Få har noe å klage på ved bakseteplassen i de to. Bak min rygg – jeg er 1,81 meter høy – er det 76 cm beinplass i Passat, og 77 cm i Skoda. Den ene er ikke bedre å sitte i enn den andre. Min kollega fant seg best til rette bak rattet i Skodaen, jeg holder en knapp på Passat. Sittekomfort har mer med følelser enn målbare verdier å gjøre.

SAMME MOTOREFFEKT
Å kjøre er dette kraftfulle biler med sportslighet nok til å håndtere 218 hk og 400 Nm i moment, de er raske ved forbikjøringer, oppleves svært trygge, men framfor alt komfortable både i hverdagen og på langtur.

Passat GTE leveres i én utstyrsvariant med basispris på 510.800 kroner før frakt og leveringsomkostninger, resten spekkes individuelt. Tilhengerfeste koster eksempelvis 20.000 kroner, ryggekamera 4500 kroner, elektrisk åpning av bakluke 8900 kroner og parkeringsvarmer 20.000 kroner.

Superb som ladbar hybrid kommer i fire utstyrsvarianter med prisstart på 440.700 kroner, mens en godt utstyrt toppmodell koster 505.000 kroner, også det før frakt og levering. Sportline-utrustet som testbilen vår var, har det meste felles med GTE, og koster i basis 496.700 kroner, 14.100 kroner mindre enn GTE. På dette prisnivået betyr prisforskjellen knapt noe.

UTSTYR KOSTER MER
Men nesten alt av ekstrautstyr til Passat, koster fra litt til mye mer enn til Superb. Sånn sett byr det ikke på noen problemer å spekke en Passat GTE fra 50.000 til 100.000 kroner uten at den oppleves overlesset, mens du kommer langt med 30-50.000 på Skoda Superb iV Sportline.

Varme i rattet (hvordan lar vinteren seg holde ut uten?) koster 1500 kroner ekstra hos Skoda, mens VW inkluderer det i GTE-pakken. Som motsvar inkluderer Skoda elektrisk bakluke og ryggekamera i Sportlige-pakken, mens VW forlanger 3400 kroner for ryggekameraet. Til gjengjeld skjules det bak logoen, og skitnes derfor ikke til.

La meg ikke glemme en liten Superb-detalj som nesten ikke har noe med kostnader å gjøre, men er kjekk å ha når behovet melder seg: to paraplyer, en i hver fordør.

LES VIDERE:

Innledning

Del 1

Del 2

Testdata og konklusjon

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: