-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alt-i-ett-bilen
I kategorien "biler som kan fylle alle roller" stiller Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ sterkt.
Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ er både «familiebil», «hyttebil» og ikke minst «sportsbil».
Men de aller fleste som kjøper Mercedes-Benz GLE går for det mest fornuftige valget; plug-in-hybriden GLE 500de, som i siste versjon har fått en elektrisk rekkevidde på hele 100 km. Med engangsavgifter på bare 112.000 kroner (mot en halv million for AMG-varianten) gir det desidert mest «value for money».
Men penger er heldigvis ikke alt. 435 hester puttet inn i en familie-SUV blir ikke feil. Mercedes-Benz har plassert samme sekssylindrede motor inn i flere modeller. At den duger, fikk jeg demonstrert på bane i USA for noen år siden, da riktignok i en firedørs GT.
AUTOBAHN-EKSPRESS
I GLE betyr det at 0-100 km/t går unna på drøye fem sekunder. At den er 350 kg lettere enn bestselgeren med ledning, gjør også noe med kjøreopplevelsen.
Det er ikke det at GLE 53 er anonym. Det er den ikke, men dette blir mer som en kroppsbygger pakket inn i en dress. Du aner styrken, men ikke hvor sterk.
Viktigst av alt, den har panamericana-grillen som oser «AMG» lang vei. Det er ikke minst viktig hjemme i Tyskland, slik at alle som ikke har noe å gjøre i venstrefila på Autobahn, flytter seg brennkvikt.
VELDIG MILD HYBRID
Kall det gjerne en hybrid, noe den er, riktignok en svært «mild» en, med en liten hjelpemotor på 22 hk. Det betyr ikke at den en tørrlagt, langt ifra. Kjørecomputeren i vår bil viste et snittforbruk på 1,2 liter i løpet av de 600 siste milene. Her gjelder å skaffe seg de beste dealene på bensinstasjonen først som sist. Fyller du 1.000 liter, får du Circle K-koppen gratis, så det er noe å ta med seg.
Men har du først skaffet deg en bil med AMG-emblemer, er det ikke noe å spare på, bensinen altså.
Start- og stopp-funksjonen virker litt malplassert. I stedet finner du det lille hjulet på rattet, hvor to knepp tar bilen fra Comfort til Sport+. Det er reneste Dr. Jekyll og Mr. Hyde, hvor familiebilen skifter karakter til villdyr.
Heldigvis er sportseksos-anlegg på plass, som jeg savnet i AMG-light-versjoner av lillebror GLC tidligere. AMG har de beste lydingeniørene. Punktum.
Når du gir litt på i Sport+, smeller og putrer det herlig i eksosanlegget. Man blir nesten flau. Men bare nesten, for det er barnslig moro å leke.
DEKKER ALLE BEHOV
Det fine er at GLE-en dekker ALLE behov. Det er ikke alltid man skal kjøre med horn i panna. Vel er bilen stivere enn mye annet, men det blir ikke ubehagelig å dra på familieferie.
Bagasjerommet er på over 600 liter, og bilen kan dra en henger på inntil 3,5 tonn. Den kan til og med leveres som syv-seter. Baksetet kan stilles i alle retninger. Interiøret oser av premium. Og med 4Matic+ og høy bakkeklaring, har du svært god fremkommelighet i vinter-Norge.
Er det noe å lure på?
VI MENER
Med AMG-motor får den allerede flotte GLE-modellen den ekstra prikken over i-en.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 2999 ccm R6 turbo/kompressor bensin |
Effekt/moment: | 435 hk/520 Nm |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 5,3 sekunder |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk: | 1,04 l/mil |
CO2/NOx: | 241 g/km - 33,6 mg/km |
Mål LxBxH: | 492/202/178 cm |
Akselavstand: | 300 cm |
Bakkeklaring: | NA |
Bagasjerom: | 630 - 2055 liter |
Egenvekt: | 2230 kg |
Tilhengervekt: | 3500 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2019) |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | 1 325 000 kroner |
Pris testbil: | 1 743 000 kroner |
Miljøklasse: | F |