Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3

Svært godt alternativ!

I en klasse som er knallhard å hevde seg i, gjør Mazda 3 det overraskende godt. Den er nok bedre på kjøreegenskaper og interiørkvalitet enn mange tror.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.

Motor og kjøreegenskaper
Mazda 3 i tredje generasjon kom på markedet i 2013, og ble en meget «skarp» konkurrent til VW Golf. Med suksessen CX-5, var det ikke spesielt sjokkerende at også en ny versjon av Mazda 3 kom til å være god. Man får den både som bensin– og dieselutgave, og kan velge mellom automat og manuell girkasse.

«Vår» bil er utstyrt med 2-literen på 120 hestekrefter – en bensinmotor som er en del av Mazdas Skyactiv-program, hvor de legger mye fokus på å beholde litt mer volum enn de fleste, men samtidig få ned forbruk og utslipp.

Testbilen er koblet mot en automatkasse – og med 210 Nm dreiemoment, kler nok automatkassen enda bedre å sitte i dieselvarianten som har 380 Nm. Likevel har Mazda 3 såpass sportslig chassis, at den også med denne kombinasjonen oppleves som en bil som tåler å bli kjørt litt aktivt.

Understellet er på ingen måte satt opp for stivt, men det takler godt svinger og landevei med uforståelig fartsgrense svært godt. Styringen er presis og ikke for tung, ikke for lett, men veldig nøyaktig og riktig vektet. Sammen med et chassis som er så bra at det ikke trenger masse innstillinger, blir resultatet en god kompaktbil på dette området.

I forhold til forgjengeren synes vi at tredje generasjon fikk et stort løft på utseendet – spesielt godt liker vi lykter, og ikke minst at den har et eksosutslipp på hver side.

Testbilen har en såkalt «Optimum» pakke, som gjør at den er svært godt utstyrt. Her får du bakkestartassistanse, Rear Vehicle Monitoring (sjekker dødvinkelen bak), SCBS (Smart City Brake Support), Smart Key (nøkkelløst), 18-tommers felger, 7-tommers infoskjerm, parkeringssensor, skinnseter, dekktrykkovervåkning, Bi-Xenon og LED-kjørelys, samt navigasjon.

Du har også en sikkerhetspakke med radarbasert adaptiv cruisecontrol, adaptive kurvelys, fjernlyskontroll, aktivt bremsesystem og filskiftevarsler. Dette er utstyr man bare fant i premiumbiler til en helt annen pris før.

Økonomi
Du får 2013-modeller fra 130 000 kroner i dag. I 2016 kom et ansiktsløft, og prisen skvetter noe opp. Men du får MYE bil for pengene for mindre enn 200 000 kr, uansett hva du velger her.

Livet på innsiden
IKKE ENORMT – IKKE LITE: Bagasjen rommer 364 liter, og er dermed plassert midt på treet i klassen.
OVERRASKENDE: Det er ikke voldsomt med plass i baksetene, men de overrasker i utforming, kvalitet og komfort!
MEGET +: Interiørkvaliteten er veldig god, alt er lett tilgjengelig og logisk å bruke.
AUTOMAT: Vi ville helst hatt en manuell girkasse, selv om automatkassen fungerer godt. Den passer liksom bedre i dieselbiler pga et dreiemoment som der er mye lavere på turtallskalaen.
SPORTSLIG: Der finnes en knapp for mer sportslig oppførsel, men i det daglige merker man svært liten forskjell på om den er av eller på.
STÅENDE SKJERM: At den ikke er integrert, gjør ingenting. Den er dessuten veldig lett å bruke.
DESIGN: Mazda har et spesielt instrument, men det er lettavleselig og brukervennlig.
MULTIFUNKSJONSRATT: Med knapper på rattet, styrer man ting som avstand til bilen foran (cruisecontrol) enkelt.
VIKTIG: Tro det eller ei – det finnes biler man må bestille koppholdere som ekstrautstyr. Ikke her.
LUKSUS: Baksetene er luksuriøse, og man kan dele dem og få plass til brus eller kaffekopper.

Sjekkpunkter
Speil, speil på veggen der: Biler mellom 2018 og 2019 hadde trøbbel med dårlig festet speilglass.
Hviske-tiske: Mellom 2015 og 2017 hadde noen biler trøbbel med vindusviskere som sluttet å gå.
Turtallssperre: Mellom 30. april og november 2017, var det biler med dårlig programvare som gjorde at turtallsperre ikke slo inn.

Sikkerhet:
Mazda 3 får toppscore med fem stjerner på sikkerhet hos NCAP.

Pluss og minus:
+ Design
+ Kvalitetsfølelse
+ Utstyr/pris
- Kunne vært 4x4 versjoner

Mazda 3 2.0 Optimum
Pris: 289 000 (testbil)
Motor: R4.
Slagvolum: 2 liter
Effekt: 120 hk/210 Nm.
Drivverk: Automat.
Toppfart: 189 km/t.
0-100: Ca 10,4 sekunder
Forbruk: 0,61 l/mil.
Utslipp CO2: 120 g/km.
Vekt: 1280 kg.
Bagasjerom: 364 l.
Lengde: 4460 cm.

Det beste valget:

2-literen er svært god – men det hadde fristet litt med en 2,2-liters diesel med det gode dreiemomentet!

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett
Hva med en Ford Focus med et par år på stumpen? De får du nesten «gratis» om dagen, og de er overraskende gode, om bilene er holdt godt. God komfort, fine veiegenskaper, og grei plass. Prisene er alt fra 30 000 og oppover.

Du som vant lottopotten
Hvorfor ikke bare handle Mercedes A45 S? 421 hestekrefter, 500 Nm, fire dører, drift på alle fire hjul, og 0-100 kilometer i timen på 3,9 sekunder. Det burde holde. Prisen er rundt millionen ny, men du får nok kloa i en for rundt 700 000.

Styr unna denne!
Alfa Romeo 147 sies å være et verksteds drøm. TÜV kjørte en undersøkelse på bruktbiler, hvor Alfa Romeo 147 havnet på 99. plass av 111 modeller – og det ble ikke bedre jo eldre de ble. Bilene sliter med dårlige lagre, feil på eksosanlegg, motor og drivverk.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS