Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia

Litt kul, men mest klok!

Skoda Octavia har ikke et entusiaststempel, men til de grader et fornuftighetsstempel – og det gjør ingenting.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020.

Motor og kjøreegenskaper
At Skoda Octavia fikk en ansiktsløftning i 2017 for 18-modellene, er det ingen som kan betvile. Mange liker den, andre var mer skeptisk. At den er slående vakker i snuten, er vel en overdrivelse – likevel var det fint å se at bilprodusenten våget å skille seg litt ut fra både egne modeller, og andres.

Dette er ingen premiumbil – og det merkes når man setter seg bak rattet. Man blir ikke nødvendigvis nervøs for å ha møkk under skoene, eller å gi barna sjokolade for at de skal ti stille på vei til hytta. Materialbruken er mer solid enn eksklusiv, og det oser av bruksvennlighet, er enkelt å rengjøre, slitesterkt og godt sammenskrudd.

Facelift-modellene har likevel fått pynta seg litt, med nytt infotainment-system bak en touchskjerm som er langt bedre enn utgående modell. Disse fås i flere varianter, både med fysiske vriknotter i bunn eller ren touchteknologi.

Smarte ting som 12-volt uttak i bagasjen, og at lyset i bagasjerommet en oppladbar lommelykt som kan tas ut, er et kjennetegn for Skoda. Lykten er også magnetisk, og kan festes på hjulbuen hvis du må skifte dekk i mørket. Det er også fast plass til både rollo og eventuelt takstativ under bagasjeromgulvet.

Setene er komfortable, og tar vare på deg selv om du skulle være ordentlig vågal gjennom svingene. Og litt vågal kan man faktisk være, selv i en Skoda. Overraskende nok, er Octavia velbalansert og kvikk i oppførsel, med tanke på understellet.

Pakken under skallet er også perfekt for dette understellet; en 2-liters diesel med 150 hestekrefter, koblet mot en 7-trinns DSG girkasse. Kreftene blir fordelt ut mellom alle fire hjul, og den klarer 0-100 km/t på 8,6 sekunder.

Litt gøy er det å sammenligne enkelte ting med andre produsenter; Ford tok for eksempel 34.000 kroner ekstra for sin åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens Skoda bare forlangte 17.000 for sin syvtrinns automat av tilsvarende type. Slik har det vært i mange år; Skoda gir litt mer for pengene.

En annen styrke Skoda kan skryte på seg, er at Octavia er klassens mest stillegående bil – og i en høyere divisjon enn samtlige kandidater man kan kalle utfordrere. Biler som Kia Ceed, Audi A3, Opel Astra, Ford Focus og Mercedes A-klasse, bød på merkbart høyere dekkstøy og vindsus under kjøring.

Økonomi
I skrivende stund finner vi billigste Skoda Octavia til 199 000 kroner. En facelift med 1,6-liters diesel og forhjulstrekk. Dette strekker seg til 449 900 kroner for en 2020 modell med 2-liter diesel på 184 hester, 4x4, DSG og maks utstyrt.

Livet på innsiden
PLASS: Bagasjen rommer 610 liter. Legger man ned setene, har man 1740 liter til rådighet.
BAKSETESJÅFØR: Baksetene er ikke premium, men komfortable for selv langstrukne vesener på nesten 190 cm.
SMÅ ENDRINGER: Innsiden har blitt modernisert med små grep, og det har blitt triveligere. Fremdeles er innsiden svært oversiktelig (sikt ut) til alle kanter.
OPPGRADERT: Infotainmentsystemet ble oppgradert sammen med facelift, og skjermene byttet til bedre type. Her sees en versjon hvor man fremdeles har skruknotter i tillegg til berøringsfunksjoner.
USLÅELIG: Så lenge det virker, er DSG-kassene noe av det beste på markedet. Mot 150-hester diesel er den perfekt.
BEDRE: Instrumenteringen har også blitt mange hakk bedre visuelt. Man har også en del funksjoner som kan veksles mellom i det digitale bildet sentrert.
FYSISK: «Heldigvis» er det fysiske knapper på rattet, og ikke berørings-miniatyr-skjermer.
OPPBEVARING: Både dører og midtarmlene skjuler gode oppbevaringmuligheter.
LETT: Klimaanlegget er også styrt av fysiske knapper. Dette er svært lett å bruke uten å ta blikket fra veien.
KOMFORTABELT: Forsetene har gode justeringsmuligheter og føles langt mer «sportslig» enn de ser ut til å være.
KRAFT: Motor og drivverk jobber meget godt sammen. 150 hester diesel gir 320 Nm med dreiemoment.

Sjekkpunkter Octvia:
DSG: Sjekk at girkassen girer ordentlig, uten rykk eller forsinkelser/dødtid.
Klunk: Kjør bilen over fartsdumper o.l og hør etter klunkelyder. I så fall, kan det være lagring-/støtdemperfeil.

Pluss og minus Octavia:
+ Mye bil for pengene
+ Plass
+ Utstyr/løsninger
- Kjedelig design.

Skoda Octavia 2018 2.0 tdi 4x4
Pris: Testbil 329 800,-
Motor: 2-liter r4 diesel.
Effekt: 150 hk / 320 Nm
Toppfart: 213 km/t.
0-100: 8,6 sekunder
Forbruk: 0,46 l/mil.
Utslipp CO2: 132 g/km.
Vekt: 1490 kg.
Bagasjerom: 610/1740 l.
Lengde: 4667 mm.
Akselavstand: 2680 mm.

Det beste valget:
Helt klart en godt utstyrt bil med 4x4, DSG og 150-hester diesel. Dette kler bilen svært godt!

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Hva med KIA Cee’d? Du får en pen bil fra rundt 2016 til omkring 100 000 kroner. Disse bilene er faktisk ikke halvgærne kvalitetsmessig og kjøremessig.

Du som vant lottopotten:
Ferrari GTC4 Lusso. Smak på det. Og smak så på V12-motor på 690 hestekrefter. 0-100 km/t på 3,4 sekunder, fire seter og bagasjerom. Fristende? Koster bare 3,3 millioner.

Styr unna denne!
Det sårer oss å si, men Alfa Romeo 159 er til tross for å være fantastisk – også utsatt for mye feil. Leser du om Skoda Octavia, regner vi med at du ikke kjøper bil med lidenskap – og da styrer du unna denne herligheten.

Sikkerhet:
Skoda Octavia oppnådd fem stjerner og scoret 92, 88, 73 og 79 prosent på beskyttelse av voksne, barn, fotgjengere og sikkerhetsutstyr hos NCAP i 2019.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS