-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.
Gjør deg klar for en invasjon av nye elbiler i løpet av 2021, mange av dem med lang rekkevidde og hurtiglading som gjør dem meget godt egnet som familiens nummer én bil.
De første Volkswagen ID.4 er kommet til landet, Enyaq er på plass hos en Skoda-forhandler nær deg, mange venter på Mustang Mach E og Tesla Model Y, men det er liten tvil om at Audi Q4 e-tron er blant de aller hotteste nyhetene i år.
I kveld er den avduket i produksjonsform, og det er klart at vi ikke bare får én ny modell, men tre varianter og to karosseriformer lanseres samtidig.
– Vi har allerede vist at vi virkelig treffer de norske bilkundene med våre e-tron-modeller. Når vi nå lanserer den kompakte Q4 e-tron, utvider vi den allerede imponerende elektriske porteføljen vår, og gjør premium elektrisk mobilitet tilgjengelig for langt flere nordmenn, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Audi Q4 e-tron lanseres i tre «styrkegrader», med ytelser fra 170 hk inntil 299 hk og med bak- og firehjulsdrift. De første bilene kan leveres til norske kunder allerede i løpet av sommeren.
– Sammen med Audi e-tron og Audi e-tron GT, utgjør nye Q4 e-tron en viktig del av Audis strategi for bærekraftig elektrisk mobilitet. Selv om de utvendige målene gjør bilen til en kompakt-SUV, bidrar den lange akselavstanden og god plassutnyttelse til at Q4 e-tron faktisk får innvendig plass tilsvarende en Audi Q5, sier Sinervo.
Nytt designspråk
Audi tar nok et steg i utviklingen av sitt designspråk med Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Nå settes ideene fra konseptbilen, som først ble vist i begynnelsen av 2019, ut i livet med korte overheng, store hjul, skarpe linjer og kraftfulle, muskulære former.
Her er Sportback-versjonen som konsept
Som tilleggsutstyr kan begge utgavene leveres med «Matrix LED»-frontlykter – som til enhver tid lyser opp veibanen så mye som mulig, uten å blende annen trafikk. Med «Matrix LED»-lys får Q4 e-tron en digital lyssignatur, en verdensnyhet hva lysteknologi angår.
Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron leverer ifølge Audi på alt man forventer av en premium-SUV og har samtidig anvendeligheten som gjør dem til velegnede familiebiler i en aktiv hverdag, skreddersydd for det norske markedet.
God plassutnyttelse
Bilen har en lengde på 4.599 millimeter, en bredde på 1.865 millimeter, og en høyde på 1.632 millimeter.
Akselavstanden er på 2,76 meter, og ifølge Audi kan de innvendige plassforholdene sammenlignes med det man finner i en SUV i klassen over, eksempelvis Audi Q5. Innvendig har kupeen en lengde på 1,83 meter.
Den rommelige kabinen er et resultat av flere faktorer ved den nye MEB-plattformen, blant annet at det ikke er noen sentertunell som går gjennom den fremre delen av kabinen.
Med et bagasjerom på hele 520 liter har Q4 e-tron et lastevolum som tilsvarer størrelsen man finner i mellomklassen. Med nedlagte bakseter øker volumet til 1.490 liter.
Plassen er nesten like god i Q4 Sportback e-tron med et bagasjerom på 515 liter, som kan økes til 1 460 liter med nedlagte seter.
Og så et viktig argument for Norge: Begge modellene blir tilgjengelig med tilhengerfeste, og versjonene med bakhjulsdrift kan trekke tilhengere på inntil 1 000 kg, mens quattro-utgavene kan trekke inntil 1 200 kg.
Heldigitalt
Interiøret fremstår ifølge Audi som både rommelig og luftig, med et førerorientert instrumentpanel. Informasjonen deles mellom to skjermer.
Også rattet er nytt i Audi Q4 e-tron, med et åttekantet design og diagonale eiker. Her benyttes sømløse touchflater til å betjene de digitale instrumentene. Infotainment-systemet og navigasjonen betjenes primært via det sentrale MMI-touchpanelet.
Q4 e-tron er spekket med innovativ teknologi, og for første gang i en Audi kan Q4 e-tron også leveres med «augmented reality head-up display».
Her projiseres informasjonen fra noen av assistentsystemene og navigasjonsveiledningen i veibanen foran sjåføren. Informasjonen vises dynamisk, som et levende bilde i hele 70-tommers størrelse, i en avstand på om lag 10 meter foran føreren.
To batteripakker, tre styrkegrader
De nye Q4-modellene leveres med to batteristørrelser og tre ulike kraftpakker. Det kompakte batteriet i Q4 35 e-tron har et netto energiinnhold på 52 kWt (55 kWt brutto), noe som gir en rekkevidde på inntil 341 km (WLTP).
Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro har det største batteriet på 77 kWt netto (82 kWt brutto). Den firehjulsdrevne utgaven får en rekkevidde på inntil 499 km, mens den bakhjulsdrevne Q4 40 e-tron får en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).
Intelligent regenerering, som også inkluderer data fra navigasjonen og topografien, gir et viktig bidrag til å spare og regenerere energi.
Q4 e-tron kan utstyres med en varmepumpe som bidrar til å temperere både høyvoltskomponentene og kupeen, noe som igjen øker effektiviteten på lange turer, spesielt om vinteren.
Se den virtuelle lanseringen her - saken fortsetter
Hurtiglading
I likhet med både Audi e-tron quattro og nye e-tron GT, er også Q4 e-tron svært effektiv når det kommer til lading. Det minste batteriet kan lades med inntil 7,2 kW ved normallading (AC), og hurtiglades (DC) med 100 kW.
Det største batteriet kan lades med inntil 11 kW ved normallading (AC) og opptil 125 kW ved hurtiglading (DC). Det gjør det mulig å øke rekkevidden med inntil 130 km på bare ti minutter under ideelle forhold.
Høyvoltsbatteriet i Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron ligger under gulvet mellom hjulakslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt og en balansert vektfordeling.
Modellene er utstyrt med en rekke assistentsystemer som standard. Dette inkluderer blant annet en «predictive efficiency assist», som støtter en effektiv kjørestil som gir høyere energieffektivitet.
Nok av fristelser i rikholdig utstyrsliste
Som det meste av tilleggsutstyret for Q4 e-tron, er også assistentsystemene inndelt i pakkeløsninger.
Noen av høydepunktene i disse pakkene er blant annet «adaptive cruise assist», som gir føreren assistanse over hele hastighetsområdet, og «surround view camera», som er til spesielt stor hjelp ved bykjøring og krevende parkeringer hvor sikten er begrenset.
– Nok en gang har vi gleden av å presentere egne utstyrspakker tilpasset det norske markedet. Pakkene er skreddersydd basert på det utstyret vi vet de norske kundene foretrekker, sier Audi-direktøren.
Audi Q4 e-tron kommer til norske forhandlere allerede i juni 2021, mens Sportback-utgaven kommer nærmere høsten. Veiledende priser starter på kr 399.900 levert Oslo for Audi Q4 e-tron, og 20.000 kroner mer for Audi Q4 Sportback e-tron.
Audi Q4 Sportback e-tron leveres med litt mer standardutstyr enn Q4 e-tron, blant annet elektrisk bakluke og Audi Drive Select.
Audi Norge forventer at den mest populære modellen i markedet blir toppmodellen Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, som har en veiledende pris på kr 484.500 levert Oslo.
Denne modellen har Advanced eksteriørpakke som standard, noe som blant annet inkluderer støtfangere med den nedre kanten og hjulbuene lakkert i kontrastfargen manhattangrå metallic og 19 tommers felger i 5-W-eikers aerodesign.
Audi Q4 e-tron | 50 e-tron quattro |
Energikapasitet i kWt netto/brutto | 77/82 |
Maksimal ladekapasitet kW AC/DC | 11/125 |
Maksimal ytelse inntil (peak/60 s) i kW (hk) | 220 (299) |
Maksimalt dreiemoment i Nm | 460 |
Toppfart i km/t | 180 |
Akselerasjon 0-100 km/t sek. | e-tron: 6,2 Sportback e-tron: 6,2 |
Rekkevidde i km | e-tron: 488 Sportback e-tron: 497 |
Egenvekt i kg (uten fører) | e-tron: 2 135 Sportback e-tron: 2 140 |
Audi Q4 e-tron | 35 e-tron | 40 e-tron | ||
Energikapasitet i kWt netto/brutto | 52/55 | 77/82 | ||
Maksimal ladekapasitet i kW AC/DC | 7,2/100 | 11/125 | ||
Maksimal ytelse (peak/60 s) i kW (hk) | 125 (170) | 150 (204) | ||
Maksimalt dreiemoment i Nm | 310 | 310 | ||
Toppfart i km/t | 160 | 160 | ||
Akselerasjon 0-100 km/t sek. | e-tron: 9,0 Sportback e-tron: 9,0 | e-tron: 8,5 | ||
Rekkevidde i km | e-tron: 341 Sportback e-tron: 349 | e-tron: 520 | ||
Egenvekt i kg (uten fører) | e-tron: 1 890 Sportback e-tron: 1 895 | e-tron: 2 020 |