Audi : Audi gir glimt av fremtidens A6 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Audi gir glimt av fremtidens A6
Ikke alle ønsker seg en SUV. Med A6 e-tron concept gir Audi oss en forsmak på en elbil i klassen A6/A7/A8.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Bilen er basert på en ny helelektrisk plattform med betegnelse Premium Platform Electric (PPE) som skal danne grunnlag for en rekke nye, avanserte elbiler fra sent 2022.

Audi har ansvar for utvikling av plattformen som vil bli benyttet i en rekke fremtidige modeller fra flere av merkene i VW-familien.

Selvsagt snakker vi 800 volts arkitektur som gir mulighet for ekspresslading og lang rekkevidde. Det MÅ jo ikke være en ulempe å kjøre elektrisk.

Plattformen er skalerbar slik at den kan benyttes for biler i ulike segmenter og med ulike bakkeklaring, så den egner seg like godt for SUV-er og crossovere som sedaner og kombikupeer som den kommende A6 e-tron.

Konseptet som vises i Shanghai er som navnet indikerer en erstatning for den eksisterende A6, men nykommeren blir en ren elbil. Det eneste den har til felles med dagens A6 er dimensjonene – en lengde på 496 cm, en bredde på 196 cm og en høyde på 144 cm.

Bilen er designet som en Sportback – en utforming vi kjenner fra den sportslige A7. Ifølge Audi er dette langt mer enn en ren stilstudie – den er en direkte forsmak på fremtidige produksjonsmodeller i luksussjiktet.

Den nye PPE-plattformen skal sørge for dynamiske ytelser og praktiske egenskaper som man forventer å finne i en familiebil fra Audi. Det antydes rekkevidde på opptil 700 kilometer, og de kjappeste versjonene vil ta deg til hundre på under fire sekunder.

Lang akselavstand gir plass til relativt flate batteripakker. Konseptbilen har en kapasitet på rundt 100 kW. Batteriene er skalerbare og kan tilpasses biler av ulike typer og prisklasser.

Flatt gulv uten transmisjonstunnel gir et rommelig og fleksibelt interiør. Plattformen er klargjort for Audis anerkjente quattro-teknologi med firehjulsdrift, men den kan også kombineres med tohjulsdrift som i så tilfelle betyr bakhjulsdrift – ikke forhjulsdrift som er standard i Audis fossilbiler.

Slik konseptet står utstilt i Shanghai har det quattro-teknologi med samlet effekt på 350 kW (475 hk) og maks dreiemoment på 800 Newtonmeter.

Som den nylig viste Audi e-tron GT og Porsche Taycan tillater 800 V arkitekturen ladefart på inntil 270 kW. Hyundai og Kia har jo valgt tilsvarende konsept for sine nye modeller, Ioniq 5 og EV 6

Audi antyder at 10 minutter lading gir 300 kilometer rekkevidde, og at 25 minutter fyller et 100 kWt batteri fra 5 til 80 prosent. Da nærmer vi oss vel et toalett- og pølsestopp på en «energistasjon».

På Shanghai-utstiillingen viser Audi også en spesialmodell for Kina, A7L, som står klar i produksjonsdrakt. Denne skal på markedet i løpet av inneværende år.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: