Nå starter mc-sesongen for fullt

MC-Norge er på full fart inn i en ny sesong, og rundt 170 000 tunge motorsykler kan gjøres klare til start. For så mange er det faktisk av dem her i landet. Med en snittalder på drøyt 22 år, er det alt annet enn en ny motorsykkelpark.

Publisert Sist oppdatert

En av årsakene til den høye alderen kan være at det ikke er tilstrekkelige insentiver som innbyr til å ta endelig farvel med en motorsykkel man kanskje har hatt i mange år, men som egentlig er moden for utskifting. Det er nemlig ikke like stor vrakpant på motorsykler som på biler - kun 500 kroner for mc.

Samtidig har motorsykkelfolket svært mange entusiaster som er flinke til å vedlikeholde eldre sykler.

– For mange er det viktig å holde de gode, gamle motorsyklene i god stand, og interessen for eldre motorsykler er stor. Så en høy snittalder på store motorsykler betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige eller trafikkfarlige. Men det er helt klart også en del eldre motorsykler på veiene som kanskje ikke burde være der, sier Solberg Thorsen.

Aldri før ha det vært registrert så mange tohjulinger i Norge: I midten av april, var det samlet sett 350.238 tunge og lette motorsykler og mopeder i Norge. Av dette er nesten halvparten tunge motorsykler.

Dobbelt så høy snittalder som biler
Med mai rett rundt hjørnet er en god del motorsykler allerede ute på veiene, andre har også blitt kjørt gjennom vinteren. Men for de fleste er det vår, sommer og høst som er den store motorsykkelsesongen.

Tusenvis av entusiaster er i full gang med å vaske og pusse for å klargjøre doningene til å skinne om kapp med sola langs veiene.

Tunge motorsykler er de som har 16 hk og mer, og gjerne slagvolum høyere enn 125 cc. De som har under det, er lette motorsykler. Resten er mopeder, med et slagvolum under 50 cc, maks 5,3 hk og topphastighet under 46 km/t.

Mens snittalder på den norske bilparken er 10,8 år, så er snittalderen på tunge motorsykler 22,4 år.

– At motorsykler også holder seg rimelig godt i pris, kan medvirke til at de også «lever» lenger. Når vi vet at det er svært mange av dem som nå skal ut på veien, er det grunn til å kikke ekstra godt i speilet, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Solid økning i mc-salget
Fra nyttår og fram til 15. april var det 1966 førstegangsregistrerte nye tunge motorsykler. Det er en økning på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I denne perioden ble det registrert 695 nye, lette motorsykler, og 515 nye mopeder.

Mens bilmarkedet har en klar satsing på elbiler, er det ikke samme tendens for mc-markedet ennå. Men også her vil det trolig skje en endring i årene som kommer.

Enn så lenge er det særlig i transport- og varemarkedet at elmotorsykler begynner å få en posisjon, som f.eks. hos store selskaper som Posten Norge.

Tunge og lette motorsykler og mopeder i Norge – antall:

(Tall pr. 15.04.2021)

  • Tunge motorsykler: 169 819
  • Lette motorsykler: 31 951
  • Mopeder: 148 468
  • Totalt: 350 238

Tunge motorsykler i storbyene – antall og snittalder:

  • Oslo: 13 538 – 18,5 år
  • Bergen: 7 744 – 17,8 år
  • Trondheim: 5 852 – 20,9 år
  • Stavanger: 3 767 – 19,8 år

Tunge motorsykler - de fem mest solgte merkene

(I perioden 1. januar – 15. april.2021)

  1. BMW
  2. KTM
  3. Honda
  4. Yamaha
  5. Triumph

Tunge motorsykler – disse fem er det er flest av

(Antall i bestand pr. 15.04.2021)

  1. Honda: 34 919
  2. Yamaha: 26 976
  3. Harley-Davidson: 24 451
  4. Suzuki: 20 086
  5. BMW: 16 109

Kilde alle tall: OFV Statistikk

Powered by Labrador CMS