Tysklands mest populære elbil

Gjetter du hvilken som er Tysklands mest populær elbil?

Publisert Sist oppdatert

Noen vil kanskje påstå at elbil-salget i Tyskland skyter fart. Alt er relativt. Men la oss være enige om at nesten 65.000 batterielektriske i første kvartal er mange. 45.000 flere enn i Norge.

Det overrasker kanskje ikke å høre at Volkswagen hadde levert 16.220 og dermed var det bestselgende merket. Det er det ikke i Norge. Der vant Tesla første kvartal med VW på en femteplass.

Men det var ikke det jeg skulle overraske dere med. For nå skal vi jobbe oss ned til Tysklands bestselgende elbil-modell.

På 10. plassen finner vi en Stellantis-representant. Opel Corsa-e med 2109 registreringer i perioden.

Den neste kommer fra VW-Gruppen og er Audis e-tron med 117 flere enn Opelen.

Nummer 8 er BMWs Mini Cooper SE, den endte på 2388 eksemplarer.

Tvillingen, BMW i3 var nesten 500 biler mer populær og havnet på syvende.

På sjette finner vi en Europa-favoritt, Renault Zoe. Den kom på fire-tallet, med 4282 biler.

Nummer fem ble den nye Kina-bilen, Smart Fortwo. Dem ble det 4417 av.

Den som kom nærmest pallen var Hyundai Kona Electric – endelig en som er over fem tusen, med 5722 eksemplarer.

Dermed har vi tre biler igjen.

Til nå ingen Mercedes-Benz. Bare en fra Stellantis. Ingen Leaf. Ingen Tesla – og foreløpig ingen Volkswagen, selv om man kan vel trygt regne med at med 25 % markedsandel må den jo dukke opp snart.

Greit (fanfarer): ID.3 fikk bronseplass med rett under 6000 registreringer.

Sølv endte hos Tesla. Deres Model 3, verdens mest solgte, hadde bare 80 flere salg enn ID.3 i første kvartal. Og nå ser det jommen ut som om Berlin-fabrikken deres blir forsinket.

Men skal vi da tro at vinneren ble en Volkswagen eller en annen elbilmodell fra konsernet?

Det er jo mye å velge mellom.

Nei – førsteplassen gikk til noe såpass antikvarisk som – enda flere fanfarer, bitte – Volkswagen e-up.

7260 nye eiere fikk den. En bil alle vet synger på slutten av det aller siste verset.

En bil som fabrikken forkynte en bestillingsstopp for allerede den 7. september fordi den skulle ut av katalogen da.

Fabrikken kunne også fortelle at da hadde de en ordremasse som betinget 16 måneders leveringstid – altså til januar 2022.

Dette sier for eksempel at kanskje har noen bommet stygt ved ikke å lansere en høyverdig mini-elbil – Volkswagens ligger jo mange år frem i tid.

Det sier også at det er ikke alltid lett å følge fabrikkene når de forteller om salg og ordremasse og produksjon. Historiene henger ikke alltid på greip.

Som en liten sammenlikning bør det kanskje nevnes at i Norge er det solgt litt over 9.000 e-up, siden de første 11 ble solgt i 2013.

Det vil si at med like høyt salg i april som i mars (3599), er det hittil i år solgt like mange e-up i ikke-elbillandet Tyskland som det er solgt de siste åtte årene i elbillandet Norge.

(Alle tyske registreringstall kommer fra Kraftfahrt Bundesamt – kba.de)

Powered by Labrador CMS