-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
MyCar:
Innkjøper
Cruise til Dubai
Rett oppi en ny kapitalutvidelse fikk Cruise kontrakt med på å plassere ut 4.000 førerløse taxier i Dubai, med start 2023.
Cruise er en selvkjøringsbygger med base i San Fransisco og med solid backing fra General Motors. Dessuten er Honda inne i bildet, Wal-Mart er en annen stor interessent og da det nettopp skulle hente nye to milliarder dollar, kom også Microsoft sterkt inn som partner og investor.
Dermed ble forresten 8 år gamle Cruise verdsatt til $ 30 mrd.
Det er en uprøvd teknologi Dubai kjøper. Riktignok hadde Cruise håpet å kunne starte opp en liten flåte autonome taxier i San Fransisco for to år siden, men det hele ble utsatt – uten at noen ny tidsfrist ble gjort kjent – fordi man trengte mer tid til testkjøring.
Til nå er vel Waymos tilbud i Scottsdale klodens eneste operative førerløse taxi-tjeneste.
Dubai-kontrakten ble gjort kjent på twitterkontoen til Sheikh Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, kronprins i Dubai.
Det lå ingen andre detaljer der, men senere har Mohammed Al Tayer, sjefen for Dubais transportmyndigheter, sagt at Cruise ble valgt fordi de er de eneste som (takket være GM) kan bygge den spesielle bilen i industrielle volum.
Han føyde til at avtalen er resultatet av en mangeårig prosess der de har vært på jakt etter en passende operatør.
Cruise skal opprette en lokal avdeling som skal være ansvarlig for å få det hele i gang, og for vedlikehold av tjenesten og bilene. De skal også ha eksklusiv rett til å operere en førerløs flåte i Dubai, frem til 2029.
GM kjøpte seg inn i Cruise i 2016 for noe over en milliard dollar. Da hadde ikke Cruise 50 ansatte en gang. I dag er de nesten 2000.
Mohammed Al Tayer står i spissen for mye av det kronprinsen vil ha gjennomført for å gjøre Dubai til verdens første virkelige smarte by. For eksempel har han allerede tegnet en intensjonsavtale med tyske Volocopter som har kjørt mange forsøksrunder med sitt elektriske autonome helikopter.