GT-serie på strøm - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
GT-serie på strøm
FIA har introdusert noe spennende. En ny GT-serie for batterielektriske biler.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Selvfølgelig måtte det komme, det blir stadig flere muligheter for å kjøre fort med elektriske biler – også i konkurransesammenheng.

Her legger FIA opp til noe som høres ut som det kan går ganske fort: minimumsvekt mellom 1490 og 1530 kg – litt mer enn dagens GT3-biler (men det er et økonomitiltak sier FIA) og maks 577 hk. (Hva er det en GT3 bil gir? Litt over 500?).

Disse bilene, sier FIA, skal ha prestasjoner i GT3-området men være overlegne både når det gjelder akselerasjon og tempo på trenings- og kvalifiserings-runder. FIA regner med 2,4 til hundre og rundt 300 km/t.

Racerbilen skal baseres på en base-bil som man kan bygge – eller velge – selv. Konstruktørene skal få bygge sin egen batteripakke (men batteriene må komme fra Saft) og den skal være begrenset til 87 kWt.

Selv om dette høres ut som begrenset rekkevidde, er det meningen at bilene skal kjøre lange løp (kanskje 24-timers også?) for det legges opp til pit-stopp med en ultrakjapp lader på 700 kW. Med andre ord, et par minutter å komme opp på 60 %.

Konstruktørene har også stor frihet når det gjelder bilens layout. To- eller firehjulsdrift går om hverandre, to eller fire motorer også. Full momentkontroll i hvert hjørne er også tillatt.

Det skal bli spennende å se hvilke produsenter som melder seg på her.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: