-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lange køer for å ta lappen
Det siste året har kollektivtransport vært uaktuelt for mange. Det har ført til rekordstor pågang for oppkjøringer hos Statens vegvesen.
– Det er tydelig at pandemien har bidratt til at flere, særlig rundt de større byene, nå ønsker å ta førerkort, sier Henning Harsem i Statens vegvesen.
I perioden januar til mai i 2021 har Statens vegvesen gjennomført hele 60.011 oppkjøringer, mot 53.200 i samme periode i 2019, som var siste normalår.
Sensorene har jobbet både lørdager og kvelder i tillegg til ordinær arbeidstid. Ansatte som har gyldig sensorkompetanse, men som har andre oppgaver i det daglige, har også hjulpet til med å avvikle oppkjøringer.
– Vi arbeider også for å engasjere tidligere sensorer til å hjelpe oss å ta unna køen, sier Harsem
– Selv om vi har flere oppkjøringstimer tilgjengelig enn noensinne, er det ikke nok. Det vil dessverre være lang ventetid i hele sommer og utover høsten.
– Situasjonen er nå så krevende at vi ikke klarer å gjennomføre så mange motorsykkelprøver som det etterspørres denne sesongen, og mange må vente til neste sesong, sier han.
Samtidig poengterer Harsem at det er viktig at de som kommer til oppkjøring er så godt forberedt at de står. Hittil i år er strykprosenten 23 prosent i klasse B (personbil).
– Hvis du stryker på oppkjøringen kan det bli lenge til neste mulighet. Selv om vi står i en krevende situasjon med lange ventetider, så kompromisser vi ikke med kravene som stilles under oppkjøringen, sier Harsem.
Pandemien har vært en enorm belastning for hele samfunnet, også for Statens vegvesen. Men situasjonen vil bli bedre.
– Når vi etter hvert får vaksinert alle sensorene og smittenivået fortsetter å synke, så kan sensorene øke ambuleringen mellom trafikkstasjonene. Da kan vi i større grad sette inn innsatsen der behovet er størst.
– Når smittenivået går ned vil det også bli færre ansatte som havner i karantene, og vi får færre kandidater i samme situasjon. Det vil bidra til at vi får gjennomført flere oppkjøringer, sier Harsem.
Han forteller at det ansettes så mange sensorer som vegvesenet klarer å utdanne til enhver tid. Det vil bety en løpende forbedring av situasjonen i tiden fremover. Nyansatte sensorer må gjennomføre nødvendig utdanning, slik at det tar noe tid før de er virksomme.
– Jeg har stor forståelse for at mange er utålmodige etter å få oppkjøringstime. Situasjonen vil bli bedre, selv om det fortsatt vil være lang ventetid også etter sommeren, sier Harsem.