Russisk flip. Den heter det! - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img
1 bilder i galleri
Russisk flip. Den heter det!
Russiske Sperbank har en historie som går 170 år tilbake. Da var det på tide at de bygde bil!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Nå har russerne vist oss sin versjon av den selvkjørende taxi-on-demand. FLIP heter den, men jeg vet ikke om det  betyr noe.

Den finnes faktisk, og gjør jobben sin – noe den beviste under nylig avholdte St. Petersburg International Economic Forum.

Det var et naturlig habitat for dette kjøretøyet, for det stammer egentlig fra en bank.

Nemlig fra Sperbank som ble opprettet i 1841 og som har overlevd alle store omveltninger og utviklet seg til en av Europas største banker, samtidig som den scoret veldig høyt på pålitelighets-rankingen også.

Men i 2020 bestemte den seg for en annen retning.

Da skulle den slutte å være bare bank. Den skulle bli et ecosystem med det mye kjappere merkevarenavnet Sber.

De begynte å utvikle forskjellige tjenester – i stor grad digitale. Online kino, for eksempel, musikkstrømme-tjeneste. Matlevering på døren. Lagring i Skyen og et taxi-system.

For å hjelpe Citymobil, som det heter, med passende kjøretøy, satte de også opp et SberAutoTech som konstruerte dette autonome opplegget.

Vi har ikke fått mange data – ikke mange bilder heller for den saks skyld, men det blir hevdet at den har samme flate som en vanlig personbil men 40 % større innvendig volum.

Den leverer filmer fra Sbers Okko og musikk fra SberSound og har sin egen personlige assistent som heter Salute (Sbers Siri?).

Autonomi-evnene skal ligge på nivå fem, det betyr at den til og med tørker seg bak, og har sømløs V2V og V2X kommunikasjon står det også.

Litt interessant er det også at de har utviklet sitt eget batteribytte-system, så disse robotene kan gå 24/7.

Og med hensyn til utseendet: Den ser ikke ut som en komplett kube. Hvis de virkelig har spandert på seg en V-front mellom de utenpåliggende forhjulene (som det ser ut til) er det egentlig ganske kult, selv om det stjeler plass.

Sjefen for Sbers teknologiske innsatser, David Rafalovsky presiserte ved presentasjonen at her var det bare moduler hele veien. På denne plattformen kunne man bygge nesten hva som helst.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: