-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elbiler som Private Brands
Heter firmaet ditt Skrapofolium, er det ikke noe i veien for at du kan kjøpe inn noen Kinabiler og selge dem som Skrapofolium Beo. Elaris i Tyskland har oppskriften.
Sette egen merkevare på andres produkter er ikke uvanlig. Vaskemaskin- eller løftebukk-produsenter har gjort det i en årrekke. Matvarebransjen også – eller hva med mineralvann eller bensin?
Biler også, vil du kanskje påstå, som når PSA leverer varebiler til Toyota eller en Smart viser seg å være en Renault.
Men lille Elaris GmbH i idylliske Grünstadt, noen mil sønnafor Frankfurt har tatt denne praksisen noen skritt videre. De kjøper obskure kinesiske biler fra obskure kinesiske produsenter og setter sitt eget navn på dem.
Sa jeg obskur? Det er rundt 350 bilprodusenter i Kina, så det er kanskje ikke så rart at hverken du eller jeg har hørt om Dorcen eller Skywell som er elbilmerket til Skyworth.
Begge har ryddige hjemmesider, men jeg lærer ikke særlig mer av dem.
Nå har den tyske importøren fire modeller i katalogen og alle heter Elaris. To er mikrobiler, Finn og Zhidou – begge er nøklefrie, med andre ord klar til bildeling fra dag én.
Begge godt under tre meter, og begge også med rundt 50 hk og rekkevidde på 225 og 264 km.
De andre er større. Leo er en SUV som måler 453 x 184 x 168 cm, yter 170 hk, har en batterikapasitet på 80 kWt og en WLTP rekkevidde på 450 km.
Beo er den nyeste. 469x190x169 cm – omtrent Tiguan Allspace. Pussig nok har den mindre batterikapasitet, 72 kWt, og en sterkere motor, 204 hk, og så påstås det at den allikevel har en rekkevidde, WLTP, på 460 km.
Utstyrslistene er omfattende og størrelsesmessig ligger de midt i pop-klassen. Men prisene ser ikke ut til å være noe enormt salgsargument. Man vet imidlertid at priser på den type produkter ofte er ‘tenk på et tall’-leken.
Finn og Leo kommer fra Dorcen, mens Zhidou (hvorfor plutselig et kinesisk navn?) og Beo er fra Skywell. Og det er der jeg går meg helt vill igjen, fordi Zhidou er et eget merkevarenavn der Volvo-eier Geely er inne med 50 %.
Kan noen værsåsnill tegne et kinesisk bilindustrikart en dag?
De to herrene Andreas Matthis og Lars Stevenson som står bak initiativet hevder de har 50 forhandlere allerede – bilene er riktignok ikke kommet ennå. Og de har tegnet servicekontrakt med verkstedkjeden Euromaster som har 50 filialer rundt i hele Tyskland.
Og egentlig er Elaris et veldig smart navn som klinger vesentlig bedre enn mange av de kinesiske merkene som snart kommer til Norge.