Renault : Renault trapper opp el-satsingen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Renault trapper opp el-satsingen
Renault har i dag presentert sine fremtidsplaner som innebærer vesentlig tyngre satsing på elektrifisering.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

– Vi skal ha den reneste flåten i det europeiske markedet i 2025 med over 65 prosent elektriske og elektrifiserte biler og inntil 90 prosent i 2030, innledet Renault-sjef Luca de Meo sin presentasjon med.

Renault har sammen med alliansepartner Nissan ti års erfaring med elbiler, men er den siste tiden blitt forbikjørt av VW-gruppen. I tillegg dukker det stadig opp nye konkurrenter fra blant annet Kina.

Sammen med Envision AESC skal Renault bygge en gigafactory for batteriproduksjon med kapasitet på 9 GWt i 2024, som skal trappes opp til 24 GWt i 2030.

Fabrikken skal bygges i Douai i Nord-Frankrike hvor Renault allerede har tre bilfabrikker som nå samles under paraplyen ElectriCity.

Renault har også signert en intensjonsavtale med startupen Verkor som skal produsere batterier for de større Renault-modellen samt nye modeller fra sportsbilmerket Alpine. Her legges det opp til en kapasitet på 10 GWt fra start og en potensiell vekst til 20 GWt i 2030.

Innen utløpet av dette tiåret skal Renault ha redusert kostnadene ved batteriproduksjon til sine biler med 60 prosent. De antyder en pris på 100 dollar per kWt i 2025 og under 80 dollar i 2030 når «solid state» batteriene har overtatt.

Renault skal også utvikle sine egne kompakte elmotorer, noe som i sin tur skal sørge for kostnadsreduksjon på 30 prosent og økt rekkevidde.

Sammen med sine alliansepartnere, Nissan og Mitsubishi, skal de benytte CMR-EV plattformen for biler i C- og D-segmentet. Her er Nissan Ariya første modell ut mens en elektrisk Megane følger hakk i hæl - trolig tidlig i 2021. På denne plattformen skal det bygges 700.000 biler innen 2025.

I tillegg utvikles en ny plattform med betegnelse CMF-BEV som skal benyttes for kompakte biler i B-segmentet.

Ifølge Renault skal denne redusere kostnadene med 33 prosent sammenlignet med den eksisterende Zoe og danne grunnlag for en revitalisert og folkelig elektrisk Renault 5

På denne plattformen skal det bygges tre millioner biler med rekkevidde på inntil 400 kilometer innen 2025.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: