-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Heretter skal Macan leveres i tre ulike versjoner. Macan Turbo forsvinner, så det nye flaggskipet blir Macan GTS. Den står imidlertid ikke mye tilbake for Turbo-versjonen når det gjelder ytelser.
Med en 2,9-liters V6 Turbo kan Macan GTS skilte med 440 hestekrefter – en økning på 60 hk fra forgjengeren og bare 20 færre enn i dagens Turbo. Null til hundre på 4,3 med Sport Chrono pakke er det samme som for dagens Turbo mens toppfarten er økt til 272 km/t (+ 2 km/t).
Samme motor, om enn i litt mildere utførelse, finner vi også i Macan S som med 380 hk har 26 flere hester enn forgjengeren. Den gjør aksen på 4,6 og har en toppfart på 259 km/t.
Innstegsmodellen, som kun heter Macan, har som forgjengeren en 2,0-liters turbomotor. Men denne er oppgradert til 265 hk (fra 245), gjør 0-100 på 6,2 sekunder og har en toppfart på 232 km/t – verdier som burde holde bra for norske forhold.
Alle modeller har 7-trinns dobbelclutch PDK-kasse og Porsches firehjulsdriftssystem med betegnelse PTM (Porsche Traction Management).
Porsche har røpet at Macan også kommer som ren elbil. Den kan du lese mer om og se renderinger av her.
Porsche lover at de nye modellene har et chassis som gir større spenn mellom dynamikk og komfort. Aktiv fjæring (PASM) er standard på S og GTS og kan leveres som tilleggsutstyr på basismodellen.
Macan GTS skiller seg ut fra e andre modellene med standard sport luftfjæring som senker bilen med 10 mm. Dette gir ifølge Porsche en front som er ti prosent fastere mens stivheten bak er økt med 15 prosent sammenlignet med forgjengeren.
Som tilleggsutstyr kan de mest entusiastiske velge en GTS Sport-pakke med 21-tommers GT-felger med spesialdekk, Porsche Torque Vectoring Plus og Sport Chrono-pakke.
Generelt har Porsche gitt den oppgraderte Macan et enda mer sportslig preg, inkludert en ny front som fremhever bilens bredde. På GTS-utgaven er senter av fronten og flere andre detaljer utført i sort mens hekken har fått en distinkt diffuser.
LED dynamiske hovedlys og Sport Design speil er standard på alle varianter.
Interiøret er frisket opp med en moderne senterkonsoll som benytter berøringsflater i stedet for fysiske knapper og en kompakt girvelger. Den analoge klokken øverst på dashbordet er standard, og HD infotainment-skjermen med berøringsfunksjoner er på 10,9 tommer.
Siden lanseringen i 2014 har Porsche levert ut over 600.000 Macan. Det er liten tvil om at den har fungert som en døråpner, for 80 prosent av kundene har ikke kjørt Porsche tidligere. I tillegg har den en vesentlig høyere andel kvinnelige kjøpere enn Porsches øvrige modeller.
De norske prisene er som følger:
Her kan du sammenligne med priser og data for den utgående modellen.
Macan | Fra kr 1.113.900 |
Macan S | Fra kr 1.319.900 |
Macan GTS | Fra kr. 1.529.900 |