Nye biler for 2022 Formel 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
74 bilder i galleri
Nye biler for 2022 Formel 1
Fremdeles gjør aerodynamikk at det kan være problemer med for tett racing. Neste års biler skal (nok en gang) håndtere det problemet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Jeg skal villig innrømme at det har vært Formel 1 løp i år som ikke bare har vært effektive voggesanger.

Og selv om jeg ikke er direkte tilhenger av at folk kjører på hverandre, er det vanskelig å ikke bli interessert etter at Hamilton og Verstappen hilste på hverandre på Silverstone.

Jovisst – det henter ugreie tendenser opp til overflaten av veloppdragne mennesker, men bare innrøm det, gladiatorer er fremdeles attraktive.

Skal vi tro de teknisk kunnskapene bak disse bilene vil neste år kunne by på enda mere moro.

For nok en gang får vi høre at dagens biler har for høyt aerodynamisk grep, og for dårlig mekanisk.

Resultatet er at når bilene kjører tett, blir det ugreie aerodynamiske reaksjoner i bilene bak i køen som hildrer tett racing og hårreisende forbikjøringer.

Derfor går regelverket neste år blant annet ut på å gjøre bilene mindre effektive i aerodynamikken og sørge for bruken av gummi blir viktigere enn bruken av luft.

Vi får se, dette har vi hørt lenge. Men nå har Formula 1 Management, med Ross Brawn i spissen, presentert en bil slik de regner med at den kommer til å se ut neste år.

Avdukingen skjedde i forbindelse med det Britiske Grand Prix, og når verken publikum pep eller førerne gikk sin vei, kan vi kanskje håper at styresmaktene er på riktig vei.

Hovedendringene er (saken fortsetter):

Frontvingen
Vi ser at vingen foran har fått en helt ny fasong. 2022-versjonen skal være mye mer nøytral – i klartekst den er mindre følsom for luftstrøm og endrer ikke oppførsel mye hvis den kommer tett opp til en bil den forfølger.

Den såkalte ‘dirty air’ som bilene legger igjen bak seg, luft som ikke oppfører seg som luften i en vindtunnel, får ikke samme negative betydning lenger fordi bilene blir mindre nervøse og følsomme.

Endeplatene på vingen er også helt annerledes og produserer ikke lenger den plagsomme Y250 Vortex (du må kunne mange ord hvis du vil følge med på F1) som gjør så mye med luftstrømmen langs karosseriet.

Hjul og dekk
Her trenger du ikke nærbilde engang for å se endringen. Fra 13-tommers felger til 18-tommere, med lavprofildekk, gjør at de begynner å nærme seg landeveis-dimensjoner i en helt annen grad.

Flatt deksel over hjulene blir også en fellesnevner, for å holde luften ‘ren’. Aldi mer noen lekre Minilite-type felger på disse bilene.

Bakvingen
DRS-en, den bevegelige biten som skal redusere luftmotstanden, er faktisk beholdt – ellers har neste års bakvinge omtrent ikke noe felles med årets. Den er ganske enkelt konstruert for å lede luften fra din bil over den som kommer rett etter deg, slik at den ikke blir utsatt for altfor mange forstyrrelser.

Under
Selv i et foto ovenfra, ser du klare forskjeller på den store flaten som er nærmest underlaget og ikke laget av gummi. Annen form og annet flateinnhold, i tillegg ser du starten på aerodynamiske tricks bygget inn under bilen.

Her skal det produseres seriøst marktrykk, og poenget er at dette marktrykket ikke vil endres særlig selv når du kommer tett bak en annen bil. Samtidig som det du slipper ut bak, blir mindre forstyrrende for trafikken som følger deg.

Karosseriet
Når du ser den i profil er det åpenbart at 2022-bilen er mye renere, med mange av de små trick-aero-bitene fjernet.

Legg også merke til at nå er det fritt frem for hvordan man ønsker å slippe ut luften fra motorrommet – siden slikt kunne betraktes som ‘bevegelige aerodynamiske hjelpemidler’ ble det området sterkt regulert for nesten 15 år siden. Her kan vi vente oss noe smarte løsninger.

Vekt
At vekten øker fra 752 til 790 kg er ikke noe du ser, og om det kommer til å gå ut over akselerasjonen tror jeg ikke det er noe som for alvor kommer til å plage fansen.

Siden mesteparten av økningen kommer fra hjul og dekk, og formålet blant annet er å få disse elementene til å oppføre seg mer forutsigbart, vil nok de fleste være enig i at dette er en God Ting.

En god ting er selvfølgelig også at kontrollen på utgiftene fortsetter. Det er satt nye og lavere grenser. Med andre ord, de andre teamene kan komme enda litt nærmere Mercedes, Ferrari og Red Bull.

La oss håpe på en god 2022-sesong.

Se video her:
https://www.formula1.com/en/latest/article.watch-get-up-close-and-personal-with-a-full-size-version-of-a-2022-f1-car.363Xi58BzDuuOgXUrxz2Zt.html

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: