-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Genesis på dedikert elbilplattform
Det lå jo i kortene at den måtte komme, og nå har Hyundais luksusmerke vist sin første elbil basert på gruppens avanserte elbilplattform.
Genesis GV60 er en kompakt crossover med tette bånd til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 som den deler den avanserte E-GMP-plattformen med.
Vi viste spionbilder av bilen allerede for et år siden og indikerte at denne burde passe bra for Europa.
Nå er Europa-lanseringen av Genesis så vidt i gang, men foreløpig kun i tre markeder.
E-GMP-plattformen betyr 800 volts teknologi og mulighet for lynlading på et nivå kun Porsche har vartet opp med tidligere. Kia og Hyundai tilbyr batteripakker på inntil 77,4 kWt i sine modeller, nok til en rekkevidde på rundt 50 mil.
Men du trenger ikke noen lang stopp for å komme deg videre – systemet er konstruert slik at du under optimale forhold fyller på nye 10 mil på under fem minutter og lader fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter.
Siden Genesis ligger sist i køen av de tre søsknene kan det jo sågar hende de får fordelene av enda bedre utviklet batteriteknologi.
Hyundai og Kia tilbyr både bakhjulsdrift og firehjulsdrift i sine modeller. Ioniq 5 har maks effekt på 305 hk / 605 Nm med firehjulsdrift, mens Kia EV6 GT kan skilte med hele 585 hk / 740 Nm.
Det er naturlig at Genesis vil legge seg i det øvre sjiktet, for de har lovet at GV60 får meget dynamiske egenskaper.
Vi får ikke oppgitt noen mål på GV60, men jeg vil anta det er som med Ioniq 5 – den er mye større i virkeligheten enn bildene gir inntrykk av.
Hyundai og Kia har valgt hver sin designretning for elbilene, selv om de har mye til felles, som et panser i ett stykke som strekker seg helt ned til skjermbuene og grillen.
Med GV60 får vi et tredje uttrykk, men panserløsningen er overført. Bilen får de karakteristiske delte lyktene Genesis er kjent for, både foran og bak.
Takbuen er coupé-preget og ender i en hekkspoiler under bakruta. Formen skal være inspirert av kompakte Mint Concept som vi møtte på bilutstillingen i New York 2019.
Interiøret virker meget ryddig og kombinerer tradisjonell luksus med moderne teknologi. Legg merke til skjermene på dørene som er koblet til utvendige kameraer og erstatter de konvensjonelle speilhusene.
Legg også merke til «krystallkulen» på senterkonsollen som fungerer som funksjons-/girvelger.
Genesis har uttalt at deres neste skritt på vei mot full elektrifisering er SUV-en GV60. Deres første modell, luksussedanen G80 ble vist på vårens bilutstilling i Shanghai.
Nykommeren GV60 er neppe på plass i markedet før et stykke inn i 2022. Og så kan vi jo krysse fingrene for at Genesis snart også setter lille Norge på kartet sitt nå som utvalget deres tilpasses vår smak.