Volvo : Volvo oppgraderer de ladbare hybridene - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Volvo lanserer i dag en ny generasjon ladbare hybrider med lang rekkevidde, reduserte utslipp og bedre ytelser. Den elektriske rekkevidden økes med inntil 60 prosent.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

– Bilene får nå mye lengre elektriske rekkevidde. Med økt rekkevidde og større batterikapasitet blir våre ladbare hybrider enda mer miljøvennlige, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Batterikapasiteten til de ladbare hybridene økes med 62 prosent fra 11,6kWt til 18,8kWt.

For sedanen S60 gir det en WLTP-rekkevidde hele 91 kilometer (opp fra 59 km), mens en V90 går fra 56 til 87 kilometer. Stasjonsvognen V60 går fra 55 til 88 kilometer, SUV-en XC60 får inntil 79 km (fra 53 km) og storebror XC90 får inntil 68 km (50 km tidligere).

Teknologioppgraderingen gjelder for bilene i 60- og 90-serien som er bygget på Volvos SPA-plattform. XC40, som er bygget på Volvos CMA-plattform er ikke en del av denne teknologioppgraderingen, så her er den elektriske rekkevidden fortsatt bare 45 km.

Kjører mye på strøm
Volvo Cars har tidligere analysert 13.450 norske ladbare hybrider for å se hvor mye de kjøres på strøm. Analysen viste at nesten halvparten av kjørestrekningen ble kjørt på ren elektrisitet – uten at forbrenningsmotoren var i gang.

– De norske kundene er faktisk de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden, og vi vet at de lader veldig ofte. Med lengre rekkevidde kan det bli enda mer elektrisk kjøring, sier Trosby.

Volvo-analysen viser at bilene i stor grad brukes til småkjøring og i relativ lav hastighet, noe som er ideelt for bruk av elektrisk drift. Det indikerer at mye av kjøringen foregår i tettbebygde strøk der lav-utslippskjøring er viktig og kan bidra til renere luft.

SSB-tall fra 2020 viser at en norsk personbil i gjennomsnitt kjører litt over 30 kilometer per dag.

Kraftigere elmotor og forbedret AWD
I tillegg til lengre rekkevidde øker Volvo også ytelsen til den elektriske motoren kraftig. Dette gir mer effekt og forbedret firehjulsdrift. Dreiemomentet til elmotoren økes fra 240 til 309 Newtonmeter og motoren får en effekt-økning fra 87 til 145 hestekrefter.

– Med en mer kraftfull elektrisk motor og en optimalisert forbrenningsmotor forbedrer vi kjøreegenskapene til bilene. Dette gir bedre ytelser i ren elektrisk drift og enda bedre firehjulsdrift når man trenger det, sier Trosby.

T8-variantene får en samlet effekt fra forbrenningsmotoren og den elektriske motoren på 456 hk (fra 390 hk) og maks dreiemoment på 707 Nm (640), mens T6-varianten får 350 hk (fra 340) og 659 Nm (590).

Salget er allerede i gang og Volvo forventer at de første bilene med den nye, ladbare hybridteknologien leveres til Norge i slutten av fjerde kvartal 2021.

Fra to til tre lag
Bilene får et nytt batteri der cellene ligger i tre lag, i stedet for to som de gjorde på den forrige generasjonen. Batterikapasiteten økes dermed fra 11,6 til 18,8 kWt (nominelt).

– For populære XC60 økes rekkevidden med 50 prosent, til 79 kilometer. XC60 er den bilen som kjøres mest på strøm i Norge og denne kjøringen kan nå styrkes ytterligere, sier Trosby.

Den tilgjengelige energien i batteriet økes med 63 prosent fra 9,1 kWh til 14,9 kWh. Bilene beholder bagasjeromsplassen og kupéplassen på tross av den økte batterikapasiteten.

Forbedret én-pedal-funksjon
Sammen med den kraftigere elektriske motoren og det mer energitette batteriet, skal den oppgraderte drivlinjen gi mer effektiv regenerering av energi til batteriet.

I tillegg forbedres én-pedal-funksjonen, noe som kan gi en mer komfortabel kjøreopplevelse for dem som foretrekker slik kjøring. Funksjonen leveres på XC60, S90 og V90 som er utstyrt med Android Automotive.

Bilene vil ha kjøremodusene Hybrid, Power, AWD (låst firehjulsdrift), Off Road (på XC-bilene) og Pure.

I Pure-modus låses bilen til å kjøre helelektrisk og forbrenningsmotoren starter kun om batteriet er tomt for energi eller om sjåføren gjør en «kick down»-manøver med gasspedalen.

Veiledende priser på oppgraderte modellene er som følger. (Prisene er stort sett uendret på tross av den betydelige tekniske forbedringer.)

•          S60 Recharge T8 AWD plug-in hybrid fra kr 640.900

•          V60 Recharge T6 AWD plug-in hybrid fra kr 580.900

•          XC60 Recharge T6 AWD plug-in hybrid fra kr 731.900

•          S90 Recharge T8 AWD plug-in hybrid fra kr 700.900

•          V90 Recharge T6 AWD plug-in hybrid fra kr kr. 690.900

•          XC90 Recharge T8 AWD plug-in hybrid fra kr 1.007.900

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: