-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smart lever – og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Ikke helt da. Mercedes-Benz AG og Zhejiang Geely Holding Group gikk sammen om et joint venture “smart Automobile Co., Ltd.”. De fleste av funksjonene skulle legges til Kina. Og så har det vært stille.
Det er forresten mulig jeg tar feil her. Men jeg trodde Smart, eller smart som det så smart staves, var et merkenavn under Daimler. Gå inn på Investor Relations-siden, og du ser at blant de 15 merkevarenavnene som ligger under konsernet, er det så visst ingen smart.
Den nye konseptbilen, #1 som den så fikst heter, fikk da også en ganske forsiktig presentasjon ved den store media-kvelden Mercedes-Benz arrangerte dagen før åpningen av IAA-utstillingen in München.
Det ble avlevert noen forklaringer på link fra Kina, ellers var oppmerksomheten liten, og da jeg spurte Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør hos Mercedes/Bertel O. Steen, var det ikke mye han kunne legge til.
Men bilen er stor – den største smart noen gang. Det skal forresten ikke så mye til – den eneste grunnen til at bilen oppsto var at den skulle være liten. Det har den tappert jobbet med i alle disse årene. Et og annet feilskjær, riktignok, men liten.
Konseptbilen måler 429 x 191 x 170 cm. Det vil si at den er i Ford Puma/Peugeot 2008-området. Dessuten er den en moteriktig SUV.
Jeg aner foreløpig ikke hvor den er tegnet heller. Gorden Wagener, Daimlers sjefdesigner, pleier å gå ganske bredt ut når det kommer noe nytt fra hans avdeling. Denne gangen har det vært mer Maybach enn smart, for å si det sånn.
Jeg syns vel også hele bilen virker ganske kinesisk. Organisk i formen, med et par obligatoriske grep som ikke vil bli med inn i produksjonsalderen. Midtstolpeløs firedørs, for eksempel. Lysstripe i hele bredden bak begynner vel også å bli ganske 2020 nå, og en front med lyseffekter som gir inntrykk av å ville tygge deg har vel også gått ut på dato.
‘Rytmisk lysshow’ kalles det!
Interiøret er på en eller annen måte litt bedre. Eller kan det være at jeg er barnslig forført av sømmene i setene som lyser opp i muntre LED-bånd?
Et veldig flatt gulv øker følelsen av rom, og midtkonsollen ser ut som den svever. Den har noe de kaller 3D berøringsflater og en 12,8-tommers skjerm. Av en eller annen grunn falt jeg også for interiørfargene: lyseblått, hvitt og gull! Så kitsch at det ikke kan bli kitschere?
Men det sies at produksjonsmodellen først skal i salg hjemme i Kina, selv om Daniel Lescow lovte at vi skulle se produksjonsutgaven av #1 i Europa første halvår 2022. ‘Og takket være Geely, til en meget konkurransedyktig pris’.
Han burde vite det. Han var den hos Daimler som tidlig la til rette for sammenslutningen med Geely og er i dag smart-mannen med ansvar for global markedsføring og ettermarked.
Men han kunne ikke fortelle noe om drivlinjen. Annet enn rask lading og tilstrekkelig rekkevidde.
Jeg har alltid vært glad i smart, ikke minst fordi den har vært ganske underlig av og til, og skikkelig mot strømmen. Jeg er ikke sikker på jeg trenger den like mye nå som den er i ferd med å bli en vanlig bil.
PS!
Da jeg skrev dette var det som sagt stille fra Gorden Wagener om denne bilen. Men to dager etter lanseringen blomstret smarten plutselig på insta. Ingen tvil, Wagener påtar seg ansvaret. Spennende, kanskje et formspråk med detaljer som kan smitte over på Mercedes-bilene?