-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Da Audi viste sin forrige konseptbil, SkySphere, for en måneds tid siden var en av de store greiene at den kunne trekke seg sammen. På ordre krympet akselavstanden og hele bilen ble kortere.
Jeg begriper ikke ideen – det er ikke lengden som gjør en bil håpløs i trafikk, det er bredden.
Selv en Twizy kan være for bred til de trangeste sprekkene av og til, der er det bare lette motorsykler eller elektriske sykler som duger.
Men konstruktørene bak City Transformer hadde åpenbart tenkt langs disse baner. For deres bil kunne trekkes inn sideveis, selv under kjøring.
Egentlig 140 cm bred, men den kunne overtales til en meter ved behov.
Det er der jeg melder meg ut. Hvis en meter er nok, og jeg satt greit inni der på den bredden, hva skal man da med 40 cm mer? Spesielt når disse pluss/minus 40 centimeterne koster både ekstra vekt og ekstra komplikasjoner i en konstruksjon som egentlig er ganske grei?
Men siden de heller ikke har bygd inn en drivaksel som teleskoper har de måttet montere to motorer der bak – en for hvert hjul, til sammen 15 kW.
De fortalte meg ikke hvor stort batteriet var, men sa det holdt til 180 km, og en toppfart på 90 km/t. Den ble imidlertid begrenset til 45 km/t sammen med begrenset bredde. Akkurat den skjønte jeg heller ikke hvorfor.
Men primitiv var den ikke. Flere airbags, ABS, ESP og klima er blant det den byr på.
Asaf Formoza, som så vidt jeg forsto var selskapets CEO, fortalte at selv om de hadde holdt på med dette prosjektet i flere år, var de fremdeles i en fase der de bare tok forhåndsbestillinger. Men leveringer var rett rundt hjørnet.
Så lenge du forhåndsbestiller er prisen rundt 12.000 euro – den vil stige litt når produksjonen er i gang.