-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Microlino – for liten for EU-støtte
Microlino har vi fulgt tett fra den bare var en god idé i 2016. Nå sto den produksjonsferdig på IAA i München. Men EU har glemt bort den type biler.
I EU-området er det noen veldig aktive subsidieprogrammer som skal fremme elektrisk motorisering. Men åpenbart ikke dersom det som befinner seg rundt batteriet er for lite etter myndighetenes syn.
Det ble klart da vi igjen møtte Microlino i München, men denne gangen i akkurat den form som de første kundene vil får den (det er en i Norge som er blant dem).
Slik den står der, uten noe av det fancy ekstrautstyret, vil den koste 12.500 euro. Akseptabelt i Norge. Men i Tyskland må den sammenliknes med andre – ordentlige – biler. Og da får den problemer.
Dacia Spring – en fullvoksen elbil – kan du få for rett under 11.000 euro, fordi den blir subsidiert av staten med nesten 10.000 euro!
Microlino tilhører den kjøretøygruppen som ikke omfattes av subsidie-ordningen i det hele tatt. Mikromobilitet er åpenbart mindre interessant enn 2,5-tonnere på 12 kvadratmeter.
Egentlig skulle man jo belønne noe som nøyer seg med litt over 500 kg tomvekt, og 252 x 147 cm.
Høyden på 150 cm og den store fordøren gjør at du kommer deg mer elegant ut og inn av denne bilene enn du klarer med for eksempel en S-Klasse. Slik burde også bety noe i et gatesmart forhold.
Selv om det ikke kan være tvil om at Microlinoen er mer sjarmerende enn de fleste full-size bilene, er det ikke bare sjarm et slikt produkt selges på.
Det var med andre ord litt snakk om hvordan man kan pitche et 27-hesters, snaue 90 km/t raskt kosedyr med en rekkevidde på mellom 95 og 230 km, avhengig av batteriene.
Nå har jeg fulgt disse folkene sine vi diskuterte en moderne Isetta for første gang for mer enn fem år siden. Nå er den endelig her. Jeg vil ikke ha den – for mye fashion – men du store verden som jeg ønsker dem suksess.
Det er akkurat slike avvikere trafikkbildet trenger.