-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Statens vegvesen samarbeider med Polestar og Volvo
Statens vegvesen, Volvo og Polestar skal hente ut detaljert informasjon fra biler som er ute og kjører. Prosjektets mål er å gi oss bedre, tryggere og billigere veger.
I samarbeidsprosjektet FleetFlow vil Statens vegvesen, Polestar og Volvo samarbeide om å «høste» data fra de 165 Polestar-bilene Vegvesenet leaser til bruk i tjeneste.
– Moderne biler er avanserte datamaskiner som kontinuerlig samler inn store mengder informasjon fra en rekke sensorer og systemer. Vegvesenet er spesielt interessert i data om hvordan kjøretøyet opplever vegen. Dette gir oss tilgang til data og informasjon som tidligere ikke har vært praktisk mulig å hente ut, forklarer prosjektleder Tomas Levin.
Vinn-vinn
Det er Volvo Cars som skal lede samarbeidet med Statens vegvesen, og denne gangen bruker de kjøretøy fra Polestar i datainnsamlingen. I tidligere samarbeid mellom de to partene har de benyttet Volvo-biler til å innhente data.
– Volvo Cars ser fram til å utforske mulighetene til å bidra til bærekraftige løsninger for digital infrastruktur sammen med Statens vegvesen. Vi har lang tradisjon for å dele data med norske veimyndigheter, og dette er et nytt kapittel i et spennende samarbeid som gir gjensidig nytte, sier Johan Amoruso-Wennerby, prosjektleder ved Volvo Cars Open Innovation Arena.
165 biler
Statens vegvesen bestilte i utgangspunktet 140 Polestar 2-biler, men utvidet nylig med 25 biler til.
– I Polestar skal vi identifisere potensiale og endre måten ting gjøres på – både i eget selskap og sammen med kunder og partnere. Dette er et spennende eksempel på hvordan teknologi og datafangst i bilene våre kan endre prosesser og drift i positiv retning, og tilføre verdi til samfunnet og de rundt oss, sier Alexander Hørthe, Norgessjef i Polestar.
Vanligvis blir data fra bilene sendt til produsentene, som bruker dataene til produktutvikling. Nå ønsker Vegvesenet å se om disse dataene kan brukes til mer.
Unikt forsøk
Sensorer i bilene brukes blant annet til å varsle førere om at det er glatt. Samme data kan brukes for å få riktig og presist nivå på vintervedlikehold. Data fra kjøretøy kan også varsle om feil i infrastrukturen, som manglende eller uleselige skilt.
– Vi håper at datafangsten kan føre til endringer på hvordan Vegvesenet drifter vegnettet, og etter hvert også hvordan vi bygger nye veier, sier prosjektleder Tomas Levin.
Til nå har denne typen data kun vært hentet fra test-kjøretøy, og dette er trolig første gang noen høster data fra kjøretøy i vanlig drift i Norge.
Prosjektet gir en unik tilgang til stordata, som vil forbedre bruken og analysen av data. Det vil føre til bedre prosesser internt i Vegvesenet, men også gi brukerne av veinettet tryggere og bedre forhold.
Viktig for fremtiden
Aktiviteten er en del av Vegvesenets satsing på ny teknologi gjennom et eget program for intelligente transportsystemer (ITS). I tida framover blir det viktig å utnytte data fra kjøretøy.
– Gjennom dette prosjektet skal vi teste denne typen teknologi på oss selv i Statens vegvesen, for å se om dataene er noe vi kan utnytte. Vi skal også finne gode og praktiske måter å innhente data på. For at trafikantene skal ønske å dele data med oss, er vi i Vegvesenet avhengig av at de har tillit til oss. Derfor er såkalt «privacy by design» en viktig del av prosjektet, sier Levin.
Privacy by design betyr at tjenesten skal designes slik at den ikke samler inn personopplysninger, hvis det er mulig. Hvis det ikke er mulig å løse problemet uten å samle inn personopplysninger, skal kun opplysninger som er tvingende nødvendig innhentes.
Samarbeidsprosjektet tar for seg fire forskningsområder:
- Å hente ut data fra kjøretøyene – hvilke løsninger finnes, og hvilken metode er best
- Datadeling – tekniske forhold, brukerrettigheter og tilgjengelighet
- Dataanalyse – I hvilken grad skal data bli behandlet, av hvem og er det behov for deling av andre data for å gjennomføre analyse
- Juridiske og organisasjonsmessige hensyn – brukersamtykke, GDPR