-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Den nye folkebilen
Volkswagen jager opp elektrifiseringstempoet. ID.4 er her og de første kundene har allerede fått bilen som uten tvil blir VWs viktigste i Norge i år. Men 4x4-varianten kommer først til sommeren, og har ID.4 nok appell til å bli landets mest kjøpte bilmodell i 2021?
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.
Sent i 2019 hadde mange Volkswagen ID.3 som 2020-favoritt. Men ID.3 kom for sent og klarte aldri å ta igjen e-tron, så det ble Audis år.
Å ha et tidlig startnummer kan ha fordeler. Spørsmålet er likevel om VW ID.4 får opp høy nok startfart til å holde unna for konkurrentene som dukker opp utover våren og sommeren.
For de er mange, de er interessante og de kommer til å by ID.4 på hard konkurranse i et 2021 som uansett blir et rotterace for elektriske biler, fram mot en mulig og fryktet momsintroduksjon fra 2022.
FOLKEELBILER
Samtidig ser 2021 ut til å bli året hvor folkeelbilene fyller et dårlig møblert rom mellom de mange små og forholdsvis rimelige variantene, og de store og dyre. ID.4 tilbyr det de små ikke har, som stort bagasjerom, et baksete det er godt å sitte i for langbeinte, mulighet til å trekke tilhenger og innpå 500 km rekkevidde – alt dette for rundt 400.000 kroner. Inkluder mer utstyr og legg så til firehjulsdrift, og pakken er komplett for rundt 500.000 kroner.
Som navnet tilsier, framstår ID.4 som storebror til ID.3. Det merker du lite til bak rattet. Kun detaljer skiller de to. Instrumentskjermen er så godt som lik, girvelgeren (hvis idé er rappet fra BMW i3) er den samme. og det gjelder også infotainmentskjermen og rattet.
STORT I BAKSETET
De 32 cm VW har lagt på ID.4 i lengden sammenliknet med ID.3 (4,58 mot 4,26 meter), tilgodeses baksetet og bagasjerommet. 77 cm beinplass bak en 180 meter lang fører, er på nivå med biler som opptar langt mer gateplass enn ID.4. 33 cm plass mellom kanten på bakseteputa og B-stolpen forenkler det å gå inn og ut av bilen, og bakdører som åpner nesten i 90 grader gjør det ekstra lett å løfte inn barn i barnestolen.
101 centimeter dypt, ganske firkantet og 61 cm høyt bagasjerom som laster 543 liter, forenkler pakking til ferien, dog med upraktisk terskel når seteryggene legges ned og rommet øker til 1575 liter.
Et lite rom under gulvet helt bak mot støtfangeren huser de to ladekablene, og fortsatt undrer det meg at VW ikke har satt av rom til dem under panseret. Det er plass nok der, og Audi fikk det til på e-tron.
ROMFØLELSEN
ID-familien representerer et like fundamentalt brudd med fortiden som Passat/Golf/Polo gjorde i forhold til de hekkmotoriserte VW-bilene fram til tidlig i 1970-årene. Ved å trekke frontruta langt framover oppleves bilen enda større enn den er innvendig, og instrumenteringen med en liten skjerm festet til rattstammen og en større vinklet mot føreren på dashbordet, gir en klar følelse av å sette seg inn i fremtiden. Men jeg innrømmer villig vekk at VW fortsatt har mye å lære av Tesla i å gjøre skjerminformasjonen lett tilgjengelig og uten å ta for mye av oppmerksomheten vekk fra selve kjøringen.
Noen vil sikkert oppleve det komplisert å åpne vinduene bak, for her må det to og ikke bare ett knappetrykk til for å åpne og lukke dem.
Bilen har startknapp, men mer for syns skyld. Her holder det å sette seg inn i bilen (med nøkkelen i lommen) og vri på girvelgeren. Når bilen stanses er det bare å trykke på P-knappen. Bilen slår seg av så snart man går ut av førersetet, akkurat som i Tesla.
MOTOR BAK
Jeg nevnte Bobla, og på ett punkt sluttes ringen med ID-familien ved at hovedmotoren igjen sitter bak og driver bakhjulene. Batteripakken fordelt mellom akslene gir i utgangspunktet optimal vektfordeling, men drøyt 300 kilo mervekt i ID.4 1ST målt mot ID.3 1ST gjør lillebror mer leken og aggressiv, og storebror mer tilbakelent komfortabel. Begge 1ST-variantene kommer med den foreløpig største motoren på 204 hk som i utgangspunktet gjør ID.4 med tomvekt på 2049 kilo mer enn rask nok, men likevel til en sinke sammenliknet med konkurrenter som Tesla Model 3, Volvo XC40 Recharge og Polestar 2.
ID.3 trekker kun på bakhjulene, og de første månedene må VW leve med samme løsning på ID.4. Det førte til at jeg på en av de snørike dagene i mars satte meg bom fast på egen gårdsplass og måtte spa ut bilen. Det overrasket og sier meg bare at her er det god grunn til å vente til den kommer med firehjulsdrift utpå sommeren. Som bruktbil ville jeg neppe valgt å kjøpe ID.4 med kun tohjulsdrift.
TILHENGERFESTE
Nytt på ID.4 er at den trekker inntil 1000 kg tung tilhenger. Selv om VW har antydet høyere tilhengervekt på 4x4-varianten, uten at de nå vil si hvor mye trekkvekten øker, er ett tonn mer enn nok for de fleste. Selv om ID.4 i utgangspunktet har krefter til å trekke ekstra tungt, er ikke ID.4 bilen du sleper en tung båt med.
Det som slår meg både med ID.3 og ID.4 er hvor lite VW vektlegger velvære inne i bilene. Alt er rent og glatt, men sterilt og ganske langt fra de elegante interiørene i Audi.
DUGG PÅ RUTENE
Feil på feil har plaget lanseringsmodellene av ID.3. En av dem har vært plutselig dugging på rutene. Det samme skjedde meg under kjøring i 110 km/t på E18. Været var dårlig, men jeg hadde kjørt rundt tre mil uten problemer da dugg plutselig la seg på bakruta, alle sidevinduene og øvre del av frontruten. Først etter å ha stilt klimaanlegget på manuell og kjørt maksimalt med luft opp på frontruten, ble rutene klare igjen. La meg håpe dette bare gjelder denne ene bilen.
Dessuten ser ID.4 syner, altså leser fartsskilt som ikke eksisterer, men som det kan ligge spor av i navisystemet. Ved flere anledninger bremset den ned til lavere fart på E18 uten at farten var skiltet ned. Dette gjelder dessverre mange andre biler inkludert nye Skoda Octavia, og kan være direkte farlig.
For å gjøre det enkelt i startfasen lanserte VW ID.3 og ID.4 som godt utstyrte 1ST-varianter. For ID.4s del inkluderer det den største batteripakken på 77 kWt, 125 kW DC-ladefart, 204 hk motoreffekt og skjult tilhengerfeste. Fortsatt finnes det noen eksemplarer igjen av denne, men ID.4-programmet ser heretter slik ut:
*kundepris levert til Oslo
VW ID.4 oppsummert:
* Storbil pakket som kompaktbil.
* Enorm bakseteplass.
* Svært lettlastet bagasjerom.
* Ganske komfortabel.
* Rekkevidde inntil 500 km.
* Trekker 1000 kg tung tilhenger.
* Laster 75 kg på taket.
* Har skiluke.
* Overraskende sterilt plastinteriør.
* Kommer senere med 4WD.
VI SYNES
Mye plass og lang rekkevidde trekker opp, men vent på 4x4-utgaven.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Pris billigste* | Kr. 416.900 |
Pris testbil* | Kr. 416.900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor bak | 204 hk/310 Nm |
Batteri | 77 kWt |
Lading DC/AC | 125 kW/11 kW |
Drivlinje | 1A/bakhjulsdrift |
0-100 km/t | 8,5 sek |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 gram/km |
Strømforbruk | 18,2 kWt/100 km |
Rekkevidde (WLTP) | 495 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 458/185/164 cm |
Akselavstand | 277 cm |
Bilvekt | 2049 kg |
Bakkeklaring | 16,3 cm |
Tilhengervekt | 1000 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 543 - 1575 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
* Levert kunde i Oslo |
Pris* | Effekt | Batteri | Rekkevidde | |
City | 349.000 | 148 hk | 52 kWt | 343 km |
City Performance | 361.800 | 170 hk | 52 kWt | 343 km |
Style | 386.600 | 148 hk | 52 kWt | 341 km |
Style Performance | 399.200 | 170 hk | 77 kWt | 341 km |
Life | 417.000 | 204 hk | 77 kWt | 517 km |
Business | 451.000 | 204 hk | 77 kWt | 515 km |
Family | 461.300 | 204 hk | 77 kWt | 510 km |
Tech | 489.200 | 204 hk | 77 kWt | 506 km |
Max | 507.500 | 204 hk | 77 kWt | 505 km |
ID.4 1ST | 416.900 | 204 hk | 77 kWt | 495 km |
ID.4 1 ST Max | 497.400 | 204 hk | 77 kWt | 487 km |