-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Trivsel på vinterføre
Det beste med Suzuki Swift er dens evne til å klatre opp bratte bakker med vinter under hjulene.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021.
Suzukis konservatisme ligger i tykke lag utenpå Suzuki Swift, så det skal et trenet øye til for å se oppgraderingen ved overgangen fra 2020 til 2021-modell. Endringene handler i hovedsak om elektronikk som øker sikkerheten og senker forbruket.
Samtidig er Swift og lillebror Ignis nå de eneste småbilene som trekker på alle fire. Det gjør de to helt unike for dem som har behov for en liten bil som klatrer nesten like godt som fjellgeitene. Neida, jeg har ikke glemt Toyota GR Yaris priset fra 550.000 kroner, men den kjøpes neppe for framkommelighetens skyld.
Noen lurer kanskje på hvordan en bil som ikke har mer enn 12 cm frihøyde under det laveste punktet kan ta seg så bra fram, men det er forskjell på å kjøre i løs snø og gjørme. Noen terrengbil har Suzuki aldri påstått at Swift er.
IKKE GRÜNERLØKKA
Et dypere dykk i tallene viser at fire av fem nye Swift i fjor handlet om næringskjøp, og det er en kjent sak at bilen i flere år har vært populær i hjemmesykepleien – nettopp på grunn av dens evne til å ta seg fram.
FINT I BAKSETET
Swift egner seg best i nærmiljøet, og det er to grunner til det: motorkraft og støy.
De fire sylindrene med samlet volum på 1,25 liter får ingen pustehjelp, og yter derfor ikke mer enn 90 hk. Det maksimale momentet på 120 Nm oppnås først ved rundt 4400 o/min, som betyr at motoren trenger høyt turtall for å yte. Den er med sine fem manuelle trinn også giret deretter.
GANSKE HØRBAR
Men igjen: dette er ikke bilen du drar på langtur med, men som karrer seg fram i 15 cm snø de dagene du er ute og kjører før brøytebilen.
Swift er såkalt hybrid, meget lett sådan, og du merker det knapt på annet enn bensinregningen. Oppgraderingen inneholder trafikkskiltlesing og ikke minst radarstyrt cruisekontroll. Så vil noen spørre om fartstilpasset cruise fungerer på en manuelt giret bil med såpass liten motor, men det gjør det både på motorvei og i 40-soner i nærmiljøet.
VARSLER
Suzuki Swift koster fra 259.900 kroner, men kryss for all del av for safe teck-pakken som løfter prisen med koster 20.000 kroner slik at sluttsummen ender på 279.000 kroner pluss frakt/levering. Det er på nivå med en bra utstyrt variant av svært populære Toyota Yaris som har mer motorkraft, men ikke 4x4. Suzuki trekker tilhenger på 1000 kg og laster 50 kg på taket.
Nettopp firehjulsdriften gjør at det er altfor tidlig å lyse fred over de gode Swift-minnene.
VI SYNES
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
| Motor: | 1242 ccm, R4, bensin |
| Effekt/moment: | 90 hk/120 Nm |
| Drivlinje: | 5M, 4x4 |
| 0-100 km/t: | 12,6 sek |
| Toppfart: | 170 km/t |
| Forbruk: | 0,55 l/mil |
| CO2/NOx: | 128 g/km - 5,8 mg/km |
| Energiforbruk: | 47,74 kWt/100 km |
| Mål LxBxH: | 384/174/152 cm |
| Akselavstand: | 245 cm |
| Bakkeklaring: | 12,0 cm |
| Bagasjerom: | 265 - 579 liter |
| Egenvekt: | 975 kg |
| Tilhengervekt: | 1000 kg |
| Euro NCAP: | 4 stjerner (2017) |
| Garanti: | 5 år/100 000 km |
| Pris fra: | Kr. 259 900 |
| Pris testbil: | Kr. 285 300 |