Gammelt merke, på vei til bake - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Gammelt merke, på vei til bake
Det var noen edle franske merker som overlevde krigen også, men ikke mye mer. Delahaye, Salmson, Bugatti, Hotchkiss hadde alle noen etterkrigshikk. Delage også. Men nå er det noen som vil blåse liv i denne igjen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Den nye Delagen er ganske fjern fra den opprinnelige oppskriften.

Riktignok har også de sin racing-historie, med innslag både i Grand Prix og på steder som Le Mans, men utover i 1930-årene, og de siste leveårene opp til midten av 50-tallet, ble de fetere og stadig mer komfortable, ofte med noen av Frankrikes vakreste karosserier.

Men selv om bilen forsvant eksisterte selvfølgelig fan-grunnlaget. Og nå vil Les Amies de Delage litt mer enn bare å kjæle for de gamle stas-bilene.

De har leaset bort navnet til en som heter Laurent Tapie som sammen med ‘noen virkelig dedikerte milliardærer’ vil bygge «en Formel 1 bil for gater og veier.»

Vepseform, når du se den ovenfra, med det lukkede karosseriet så langt fra forhjulene at den nesten ser ut som en åpne-hjul racerbil. 

Inne i cockpiten sitter fører og passasjer tandem, og bak seg har de en ganske voldsom V 12 motor.

Og der stemmer det – V 12 er Delage tradisjon.

Både den turbofrie motoren og åtte trinns dobbelclutch-kassa er hjemmebygget. Til drivlinjen er det også koblet en elmotor på 110 hk, når ekstra oppgaver skal utføres.

Til sammen skal dette gi hybriden 1100 hk. Og 1400 kg er ikke urimelig i denne klassen.

Når man ser karosseriet er det åpenbart at det hadde vært vanskelig å montere en dør eller to der. Slik at ut og inn blir gjennom taket som løftes.

Det snakkes om 2,3 millioner dollar og at produksjonen skal starte neste år. Ikke mer enn 30 eksemplarer forresten.

Det er også snakk om at man ser på runderekorden på Nürburgring. Tidligere Formel 1-fører Jacques Villeneuve er testsjåføren som skal gjøre den i stand til noe såpass oppsiktsvekkende.

Den gamle Delage tror jeg overhodet ikke ville sette sin gummi på den banen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: