MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.
MG Marvel R.

Marvel R, ny MG-SUV

MG er i ferd med å rulle ut Marvel R, merkets andre elektriske SUV, og priser den nær 4,7 meter lange bilen like aggressivt som de priset suksessen ZS. Det betyr startpris på 340.000 kroner for rimeligste 2WD-variant og 418.000 kroner med 4x4.

Publisert Sist oppdatert

Med drøyt 6000 solgte ZS på snaut to år er MG klar til å fyre av neste trinn i den elektriske raketten: Marvel R, en mellomstor SUV, 4,67 meter lang, og direkte konkurrent til eksempelvis Skoda Enyaq og VW ID.4.

MGs norske suksess er helt klart knyttet til deres aggressive prising av ZS som fullspekket koster, ex levering, under 250.000 kroner.

Starter på 340.000 kroner
Forholdsvis aggressiv prising gjelder også for Marvel R når den starter på 340.000 kroner, riktignok kun med bakhjulsdrift, men 70 kWt (brutto) batteripakke skal holde til 400 WLTP-kilometer.

Denne gang inneholder standardpakken ganske mye utstyr som varmepumpe, flere førerstøttesystemer, LED-lys foran og bak, klimaanlegg med to soner, parkeringshjelp foran og bak og sotede vinduer.

Marvel R har også elektrisk oppvarmede sidespeil, panoramasoltak, fire USB-porter, nøkkelfri tilgang, multifunksjonsratt i skinn, delskinnseter og førersete med 6-veis elektrisk justering og minnefunksjon.

Legg på 37.000 kroner, så inkluderer MG mer utstyr som 360 graders kamerafunksjon, ambientebelysning, bakluke som åpnes med å føre foten under støtfangeren og Bose lydanlegg.

4x4 og mer motoreffekt
Med 4x4 varianten priset til 420.000 kroner økes motoreffekten fra 180 til 288 hk, men fordi batteripakken er den samme reduseres rekkevidden til 370 km.

Begge variantene laster 357/1396 liter i bagasjerommet, mens 2WD-modellen i tillegg har 150 liter bagasjeplass under panseret.

Eksternt strømuttak
Hyundai/Kia var først ute med teknologi som gjør det mulig å bruke batteriet som energikilde til å drive hva som helst med stikkontakt. Marvel R vil også ha samme løsning og begrenset til 2500 watt.

Det ser ut til at kinesiske bilprodusenter nå forsøker å overgå hverandre i skjermstørrelse inne i bilene. MG trår skikkelig til i Marvel R med hele 19,4 tommer på infotainmentskjermen, men holder instrumentskjermen på 12,3 tommer.

DC-lader bare på inntil 92 kW
På minussiden noterer vi forholdsvis lav DC-ladefart på maksimalt 92 kW, men det hjelper om den reelle farten er i nærheten av den oppgitte. Generelt gjelder at høy ladefart betinger mer avansert overvåking av batteriet som igjen drar opp prisen på bilen. Vi lover å komme tilbake til det i test av Marvel R.

I Europa selges Marvel R med maksimal hjemmeladefart på 11 kW.

MG Marvel R er det europeiske navnet på den oppgraderte utgaven av Roewe Marvel X, satt i produksjon i Nanjing i 2018. Varianter med det minste batteriet på 52,5 kWt er uaktuelt i Norge.

MG Marvel RFirehjulsdriftBakhjulsdrift
ComfortFra kr. 339 990
LuxuryFra kr. 377 000
PerformanceFra kr. 418 000
MotortypeElektriskElektrisk
Samlet ytelse288 hk/665 Nm180 hk/410 Nm
Batteri (brutto)70 kWt70 kWt
Lading DC/AC92 kW/11 kW92 kW/11 kW
Drivlinje1A/firehjusldrift1A/bakhjulsdrift
0-100 km/t4,9 sek7,9 sek
Toppfart200 km/t200 km/t
CO2/NOx0 g0 g
Strømforbruk/100 km20,9 kWt19,4 kWt
Rekkevidde (WLTP)370 km402 km
Dimensjoner (L/B/H)467/192/161 cm467/192/161 cm
Akselavstand280 cm280 cm
Bilvekt1920 kg1810 kg
Bakkeklaring13,2 cm13,4 cm
Tilhengervekt750 kg750 kg
Bagasjerom foran150 liter
Bagasjerom bak357/1396 liter357/1396 liter
Garanti/km5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km8 år/160 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAPIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent
Powered by Labrador CMS