-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford oppgraderer Focus med karosseriretusj og større naviskjerm
Ford har retusjert Focus for at den skal leve i noen år til. Til Norge kommer oppgradert Focus tidlig neste år.
Selv om Mustang Mach-E har overtatt som Fords mestselgende modell i Norge, er Focus uten tvil er en av de viktigste for Ford i Europa. Men Focus trekker på årene så det var på tide med en liten oppgradering, eller kanskje riktigere å se på justeringen som retusj.
For selv med større grill, endringer på støtfangere, nytt lysdesign og framfor alt større infotainmentskjerm (nå 13,2 tommer) med lettere tilgjengelig innhold og mer moderne grafikk, er Focus i hovedsak samme bilen, både som femdørs og som stasjonsvogn.
Ford har ikke endret utvendig størrelse eller innvendig plass.
Også motorprogrammet strammes opp, og for å komme nærmere EUs utslippskrav, beholdes – i hvert fall i Norge – kun de to letthybridiserte bensinmotorene hvor det fra den tresylindrede 1,0-literen hentes ut henholdsvis 125/155 hk. Ut går den kvikke varianten med 182 hk.
Endelig blir Focus med EcoBoost Hybrid-motorer tilgjengelig med automatgir i form av en sjutrinns dobbeltclutchkasse.
Som et av få bilmerker gir ikke Ford slipp på dieselmotoren i de kompakte bilmodellene så Focus blir fortsatt å finne i salgslokalene med den kjente 1,5-literen ytende 120 hk. Men den manuelle girkassen utgår til fordel automatgirkassen med åtte trinn.
Focus-programmet inneholder fortsatt tre utstyrsgrader:
* ST-Line X med startpris på 365.500 kroner.
* Den tøffere Active X med fire cm bedre bakkeklaring enn ST-Line. Pris fra 367.000 kroner.
* Active Vignale med basis i Active X, men pakket med mer utstyr og priset fra 415.800 kroner.
* Focus trekker på forhjulene. 4x4 er ikke noe tema.
Blindsonevarslingen kan nå også brukes om man kjører med tilhenger. Det skjer ved å taste inn tilhengerens lengde i Sync 4-systemet.
Dersom man forsøker å svinge på tvers av møtende trafikk i forbindelse med et veikryss i hastigheter opp til 30 km/t, griper veikryssassistenten inn og med informasjon fra frontkameraet og radaren aktivt bremser bilen for å unngå sammenstøt.
I følge OFV er salget av Focus så langt i år halvert, til 234 eksemplarer fra 543 i samme tidsrom i fjor.