-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Litt nærmere Apple-bilen?
Hon Hai Technology Group – du kjenner dem bedre som Foxconn og storleverandør av telefoner for Apple – har lenge sagt at de vil blande seg inn i elbil-miljøet. Nå har de vist tre fremtidsmodeller.
Det er ikke helt riktig å si at her har vi enda en ny kinesisk elbilprodusent. Da blir det nemlig storpolitiske problemer. Foxconn er fra Taiwan, og Taiwan er ikke helt ekte Kina. Visstnok.
Men la det ikke være tvil om at Foxconn har minst et like godt grunnlag for å bygge en elbilsuksess som mange av de nye produsentene vi ser fra fastlands-Kina.
Kanskje bedre.
De har lenge gjort det klart at de gjerne vil bli en del av elbil-utviklingen. Men jeg tror aldri de har sagt eksplisitt at det er de som skal bygge bilene.
Men etter at de for alvor snakket om elbilplanene sine på fjorårets Tech Day, har de fortalt om et elbil-relevant partnerskap hver måned – blant de viktigste er at de har kjøpt en av Lordstowns ubrukte fabrikker i USA.
De har kjøpt en chip-fabrikk hjemme for å være selvforsynte. Og de har laget Foxtron – det høres ut som en gammel selskapsdans, men er en joint venture med Yulon Motor som virkelig har forsøkt å lage en bilfabrikk i Taiwan.
Det er Yulons to merker, Luxgen og CMC, som skal være de første som benytter Foxconns produktplattform.
Det er i hvert fall ingen tvil om Hon Hais ambisjoner om å bli en betydelig leverandør til elbilindustrien, eller om at de vil ligge i forkant med forskning og utvikling.
Men på deres Tech Day for noen dager siden dukket de overraskende opp med tre komplette produkter.
Bortsett fra karosseriet til den ene var alle tre åpenbart utviklet hjemme hos dem selv. Og med en global live stream og alle firma-toppene på plass, var det også åpenbart at dette var en wake-up-call til hele verden om at disse er ikke lenger ‘the new kid in town’, som Young Liu – styreformann i Hon Hai Technology Group sa det.
– Nå er Hon Hai klar til å fremstille svært effektive biler med høye prestasjoner som var enkle å benytte, var budskapet hans.
Den første bilen som dukket opp var C-modellen. En SUV som så kompakt ut, og som fikk mye skryt fordi drivlinjekomponentene tok minimal plass slik at det ble maksimal plass for 5+2 personer og masse bagasje.
Det var Lilian Chen, Yulon Motor sin CEO – fremdeles en sterk antydning om at Foxconn ikke MÅ gå opp denne nye ruten alene – som presenterte denne modellen.
Det lille jeg oppfattet om bilen var at den satt på 286 cm akselavstand med 464 cm lengde. De skrøt av luftmotstandskoeffisienten på 0,27, og av nulltilhundre-tiden på 3,8 sekunder. Rekkevidde – utvidet rekkevidde kalte de det – på 700 km.
Da E-modellen rullet inn på scenen ble VIP-faktoren skrudd enda litt mer i været. Ut av bilen kom Terry Gou – selve grunnleggeren av Hon Hai. Dette var forresten hans fødselsdag også.
Her har vi en opplagt deltaker i premiumklassen, og det er her Pininfarina har deltatt med meget mer enn bare design.
En ting er at de har et baksete-interiør som sømløst kan skli over til å bli et rullende kontor med alt man måtte trenge – det låter allikevel meget mer spennende når de snakker om bilens ‘Smarte overflate’.
Vi får vel snart vite mer, håper jeg.
Det er bygget inn masse sjåførstøtte og dynamisk kontroll-hjelp, og sikkert velutviklede autonome egenskaper – dette er et område hvor Foxconn selvfølgelig har lovet at de skal være i verdensklasse.
Men det er også snakk om 750 hester og 2,8 sekunder til 100 og 750 km rekkevidde.
Jeg liker tankegangen til Terry Gou.
Hans begrunnelse for at Elbil kommer til å bli Den Neste Store Tingen er ikke basert på sofistikerte markedsundersøkelser og vegg-til-vegg konsulentvurderinger.
Nei – han sier bare ganske enkelt at den globale utbredelsen av elbiler vil vokse voldsomt ganske enkelt fordi den er verdens største og dyreste smarte elektroniske dings.
Derfor!
Og siden Hon Hai har utvilsom kompetanse i elektronikk, moduler, presisjons-produksjon og drift, vil de har en naturlig og stor rolle innen denne bransjen, mener han.
Han føyde forresten til at denne E-Typen var den beste bursdagspresangen han kunne få – det var derfor han insisterte på å kjøre den selv.
Men det var ikke slutt med det.
For i stedet for å vise en 3.000 hesters superbil som den tredje deltakeren, dro de teppet til side for en stor, stilig by-buss.
Den er bygd etter amerikanske Federal Transit Administrations mål og standarder – og siden Foxconn kalte den Model T har de kanskje litt baktanker om T-Ford suksess?
Det ble fortalt at bussen allerede har gjort 200.000 km utholdenhetstest og mer enn 1.000 timer på rig. Dette er åpenbart noe de ikke startet i går.
Bussen har spesifikasjoner som en normal buss ikke burde ha behov for: evnen til å ta 25 prosent stigninger med full last, kjøre 125 km/t og et batteri som tåler 400 grader.
Men selv om det var mye snakk om bilproduksjon, og kanskje Europa først, og globalt produksjons-nettverk i løpet av de neste fem år, var det allikevel ingen harde fakta om når du kan få kjøpt en bil som har sin opprinnelse hos Hon Hai.
Men vi ble lovet at det skulle ikke ta lang tid før Hon Hai ville vise oss nye software som skulle skaffe oss smart cockpit og smart driving og andre innovasjoner som i hvert fall skal gjøre Foxconn til en av de store software-drevne bedriftene fremover.
Noe jeg egentlig trodde de hadde vært i mange år allerede.