-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota forbereder seg for ny nisje
De har tviholdt på sin hybridteknologi, men nå har også Toyota innsett at de må tilby elbiler for å opprettholde sin tunge posisjon i markedet. For norske Toyota-fans og -forhandlere er dette gode nyheter.
Som en rekke andre produsenter velger også Toyota å innlemme kommende elbiler under en ny familiebetegnelse – bZ en forkortelse for «beyond Zero». Innen 2025 skal de ha 15 null-utslippsbiler, hvorav syv får denne betegnelsen.
Første modell ut er bZ4X, en middels stor som nylig ble avduket i japansk utførelse og som får sin Europa-debut i desember samtidig som den norske Toyota-importøren åpner sin reservasjonsliste.
Vi fikk en forsmak gjennom konseptbilen med samme navn som ble vist på bilutstillingen i Shanghai i april, og det kan virke som Toyota er så fornøyd med betegnelsen at de tar den med videre til produksjon.
Bilen skal bygges på en dedikert elbilplattform med betegnelse e-TNGA og er i format ikke ulik en RAV4. Plattformen skal også benyttes av Subaru for deres Solterra som skal på markedet neste år.
Strukket akselavstand (+ 160 mm) og flatt gulv skal gi mer innvendig plass enn i en RAV4, men eneste mål vi får oppgitt er at bagasjerommet har en kapasitet på 452 liter med alle seter på plass.
Den japanske utgaven har en batteripakke på 71,4 kWt og en antydet rekkevidde på rundt 450 kilometer. Bilen kan leveres med forhjulsdrift og en effekt på 204 hk, eller med bakhjulsdrift og 217 hk. Sistnevnte skal ta deg til 100 km/t i løpet av 7,7 sekunder.
Toyota oppgir en ladehastighet på opptil 150 kW slik at du fyller batteriene fra ti til 80 prosent på rundt halvtimen. Et solcelletak som kan bidra med noen ekstra watt skal også tilbys i utvalgte markeder.
I kjent Toyota-stil står kvalitet og pålitelighet i høysetet under utviklingen, og de hevder at batteriene skal yte meget bra i kulde og at de skal opprettholde så mye som 90 prosent av kapasiteten etter ti år eller en kjørelengde på 240.000 km.
Interiøret er slik du forventer det skal være i en moderne elbil med en stor infotainment-skjerm midt på dashbordet og digitale instrumenter.
I Kina skal bilen tilbys med «flyratt» mens den i resten av verden skal selges med tradisjonelt rett. Årsaken er at bilen har «by-wire» styring i stedet for mekanisk forbindelse mellom ratt og hjul. Toyota sier systemet vil komme på flere modeller etter hvert, også utenfor Kina.
Toyota bZ4X får sky-basert navigasjon og «over-the-air» oppdatering. Den skal også tilbys med digital nøkkel slik at bilen kan åpnes og låses fra en smartfon.
Bilen skal produseres i Japan og Kina med leveringsstart fra sommeren 2022.