BMW 4-serie: Tøff i trynet! - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Tøff i trynet!
PRØVEKJØRT: BMW M440i xDrive Coupé er en bil du vil kjøre, kjøre og atter kjøre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021

BMW M440i xDrive Coupé er en fantastisk bil. Unnskyld at jeg starter med konklusjonen. Men la oss aller først ta for oss «elefanten i rommet».

Ja, 4-serien har fått ny front. Den nye grillen må være det dristigste designmessige grepet BMW har gjort siden de slapp Chris Bangle løs på 7-serie for 20 år siden.

«Alle» som har et forhold til BMW har en oppfatning om det nye trynet. Smak skal man ikke ha for sterke oppfatninger om, for den er delt, men jeg vil driste meg til å si at jeg synes at fronten på ingen måte gjør skam på bilen. Tvert imot tilfører den BMW-en nye verdier. Enda mer karakter.

Så kan det legges til at plasseringen av et registreringsskilt midt inne i herligheten ødelegger en del av det visuelle inntrykket. Akkurat det fungerer nok for eksempel bedre i USA, hvor bilene som regel ikke har noe skilt fremme lenger.

Jeg vil også påstå at grillen ser penere ut i virkeligheten enn på bilder. Resten av designet kan etter min oppfatning ikke karakteriseres på en annen måte enn «nydelig». BMW kan lagre coupeer, lekre coupeer, noe historien har vist gang på gang. Linjene er lagt perfekt. Det er en bil du parkerer, går noen meter, og uten unntak snur deg for å se på før du går videre.

Men det er ikke bare innpakningen som er flott. Det er som kjent de indre verdiene som teller. I så måte leverer M440i Coupé til de grader varene. BMWs tre-liters rekkeseksere er deilige. Du finner ikke noe mer kultivert, med et herlig brummende lydbilde i bunnen.

Du får ingen overraskelser når du kjører bilen. Den er kontant og skriker etter svingete og tørre småveier (og sommerdekk - det får bli en annen gang).

367 svært disiplinerte hester, som venter på klarsignal fra føreren før de traver avgårde i full fart. Krefter er det nok av, selv om dette blir litt M light i forhold til spinnville M3/M4. 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Vel så viktigere er det at all kraften er tilgjengelig nærmest uansett hastighet. Trykk gassen hardt inn - og bilen går som et uvær.

M440i er «passe» stiv. Mitt første møte med M3 for en del år siden ga meg én aha-opplevelse. Jeg kunne telle hver avløpskum mot midten når jeg kjørte i venstrefila på E18 mellom Sandvika og Oslo. Dunk. Dunk. Dunk. Slik er det ikke her.

Light-utgaven jeg har kjørt nå, kan lett kjøres på langtur uten klager fra noen (med mindre du har plassert dem i baksetet, for der er det trangt). Det er en bil du finner et påskudd for å kjøre.

Jeg hadde for eksempel ingenting å gjøre i Arendal en sur vinterdag, men tok en impulstur en lørdag, bare for å få sekstimers kvalitetstid bak rattet i en fantastisk bil.

Jeg ser for meg en scene i en bilutleieskranke på flyplassen i München. Spenningen før man får vite hva slags bil man skal kjøre de neste dagene. «Det blir dessverre en to-dørs bil på deg. Vi har ikke noe annet tilgjengelig». Og overrekkelsen av nøkkelen til M440i, for en glede. Det må være den ultimate bil i landet hvor du kan gi full gass, uten å risikere verken førerkort eller kost og losji på myndighetenes regning.

Men M440i er også en bil som ikke inviterer til lovbrudd hver gang du er ute med den. Den prøver ikke å lokke deg i en felle. Du må aktivt gjøre grep for å være «bajas» i bilen, men den er med på alt du ber den om, en lydig tysker.

Det er noe av det fineste med BMW-en. Allsidigheten. Kompromisset mellom sport og komfort.

Det er grunn til å takke BMW for at de fortsatt lager M-modeller. Ikke minst i Norge, hvor det virker som om alle biler uten ledning er uaktuelle for de fleste, er det usedvanlig friske pust. Alt må ikke være fornuft.  Gi meg følelsene. De autofile følelsene en M gir.

PS: Du finner alle den «kjedelige» informasjonen i faktarammen. Som forbruk. Who cares? (men jeg klokket inn 0,75 liter på mila på min langtur), bagasjerom (større enn i de fleste sportsbiler) og pris (1,1 millioner kroner, fullt utstyrt, verdt hver krone!).

Vi mener: BMW M440i xDrive Coupé er valget når du lar følelsene styre. Eleganse og sportslighet. Løp og kjøp!

BMW M440i xDrive Coupé
Motor: 2998 ccm R6, bensin
Effekt/moment: 374 hk/500 Nm
Drivlinje: 8A/firehjulsdrift
0-100 km/t: 4,5 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
CO2/NOx:  173 gram/9,1 mg
Mål LxBxH: 477/185/139
Akselavstand: 285
Bakkeklaring: 129
Bagasjerom: 440
Egenvekt: 1.740 kg
Tilhengervekt: 1.800 kg
Euro NCAP 5 stjerner
Garanti, bil 5 år/200 000 km
Pris fra: 867.200
Pris testbil: 1.086.450
Miljøklasse F

 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: